maandag, 21 oktober 2019

De beste tips van dieetgoeroes

Adviezen van Dr. Phil, Dr. Atkins en Sonja Bakker

Als je een paar kilo kwijt wilt, kun je kiezen voor een streng regime van kale blaadjes sla. Maar word je daar blij van? Houd je het vol? Wij zeggen: mix & match! En wel met de beste tips van bekende dieetgoeroes.

Wat er niet is, kun je ook niet opeten

Psycholoog Phil MacGraw was jarenlang vaste gast in de shows van Oprah Winfrey. In zijn boek Voel je goed in je lijf noemt hij de zeven 'sleutels' voor succesvol afvallen. Eén daarvan luidt: "Creëer een omgeving zonder verleidingen". Want, zoals dr. Phil zegt: wat er niet is, kun je niet opeten. Daar heeft hij natuurlijk gelijk in.

Dit vergt wel wat voorbereiding: zorg dat ook de koelkast en voorraadkast er klaar voor zijn. Pak een doos of een tas, doe daar alle koekjes, snoep, chocolade en chips in en lever deze af bij een studentenhuis of een ander hongerig adres. Mogen andere gezinsleden nog wel snoepen? Laat hen dan hun eigen lekkers 'beheren' of koop dingen die je zelf niet lust.

Verwijder vervolgens alle producten die weinig goeds voor je doen: witte rijst, witte pasta, vette sausjes, diepvriespizza’s, ijs, room, volvette kaas, worst, patat en chocopasta. Dan is het tijd om een slanke voorraad in te slaan, bijvoorbeeld meergranenpasta, zilvervliesrijst, tomaten in blik, peulvruchten, tortilla’s, currypasta, diepvriesgroenten en -vis, eieren, magere zuivelproducten, crackers, gedroogd fruit en nootjes.

Kies voor eiwitten

In 1972 verscheen Dr. Atkins' dieetrevolutie, en het boek is anno 2013 nog steeds een bestseller. De boodschap: vermijd koolhydraten in de voeding (brood, pasta, koekjes, zelfs fruit) en stel een menu samen met vooral eiwitten en vet. Dr. Atkins had enthousiaste aanhangers, maar hij kreeg ook veel kritiek, vooral op de vette dagmenu’s en zijn ongenuanceerde kruistocht tegen koolhydraten.

Toch heeft het Atkinsdieet voordelen, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Grootste voordeel is het hoge eiwitgehalte. Eiwitrijke producten verzadigen en houden de maag lang zoet. Veel eiwitten zitten in zuivel, eieren, vlees en vis. Beknibbel dus niet op eiwitten als je wilt afvallen.

Eet om de juiste redenen

Mensen eten niet alleen omdat ze honger hebben, maar vaak ook door spanning, vermoeidheid of uit verveling. Allen Carr, bekend van het boek tegen rookverslaving, schreef ook En nu: afvallen!

Hij vergelijkt ons eetgedrag met het tanken van een auto. In zijn boek beschrijft hij de volgende dialoog: "Schat, ik verveel me en ik ben ook een beetje zenuwachtig. Ik ga even naar de garage om te tanken, goed?" "Maar dat heb je een half uur geleden ook al gedaan!" "Ja, dat weet ik, dat weet ik. Ik ben zo weer terug." Natuurlijk zouden we dat nooit doen met onze auto. Maar we doen het dus wel met onszelf. We voeden ons lichaam zonder dat we eigenlijk voedsel nodig hebben.

Bedenk wat de werkelijke behoefte is die je voelt. Eind van de middag zin in zoetigheid? Waarschijnlijk ben je gewoon moe. 's Avonds op de bank trek in chips? Dikke kans dat je je eigenlijk verveelt. Als het lukt om dit eetgedrag te veranderen, heeft een dieet meer kans van slagen. De remedie is: rust als je moe bent, zorg voor afleiding als je je verveelt en beweeg als je gespannen bent.

Kies voor onbewerkte voeding

De Amerikaan Arthur Agatston bedacht het populaire South Beach Dieet. Zijn visie: eet volwaardige voedingsmiddelen. Geen sap uit een pak, maar vers geperst. Geen instant aardappelpuree, maar zelf gestampte. Vers en puur is om te beginnen lekkerder, maar ook veel gezonder. Het bevat meer voedingsstoffen en juist minder zout, ongezonde vetten en chemische toevoegingen.

Agatston propageert veel groenten, veel volkorenproducten en veel magere, eiwitrijke producten. De eiwitten en vezels zorgen dat de maag niet gaat knorren.

Om de drie uur eten

Inez Panton is voedingscoach en schreef een boek over gezond eten en bewegen. Volgens Inez is het belangrijk dat je om de drie uur iets eet.  "Wanneer er meer tijd tussen de maaltijden zit, gaat je lichaam in de spaarstand. Daarnaast is de kans groter dat je 'doorslaat' met eten wanneer er niks in je maag zit. Het risico op een eetbui wordt dus groter." Neem dus regelmatig een gezond tussendoortje.

Sleutelwoord is variatie

Sonja Bakker maakte in Nederland furore met haar afslankmethode: er gingen vele duizenden boeken van haar over de toonbank. En je kunt van haar dieet zeggen wat je wilt, maar haar dagmenu’s zijn een toonbeeld van variatie. Zelfs de ontbijten zijn elke dag anders, van yoghurt met fruit tot een mueslibol of een boterham.

Variatie is belangrijk om een gezond eten leuk en lekker te houden. Gebruik deze periode daarom om recepten uit te proberen. En let op de kleur van je dagmenu’s. Veel kleur betekent veel verschillende soorten groenten en fruit. Dat zorgt meteen voor veel vezels en vitaminen. Gouden tip: eet bij elke maaltijd groenten of fruit. Dat is gezond en maakt zelfs van een saaie boterham met kaas of een bakje magere yoghurt een feestje.

Bron(nen):