zaterdag, 19 oktober 2019

Het South Beach Dieet

Afvallen met vlees, zonder pasta

Wat doe je als je al vele diëten geprobeerd hebt, maar zonder succes? Cardioloog Agatston bedacht uiteindelijk zijn eigen afvalmethode: het South Beach Dieet. Het gaat uit van goed vet en goede koolhydraten. Op zich is het een makkelijk dieet. Er zijn meer voedingsmiddelen toegestaan dan verboden.

Basis van South Beach Dieet

In het kort gezegd is het South Beach Dieet gebaseerd op het onderscheid tussen goede en slechte koolhydraten. Daarbij eet je voornamelijk gezond. Pasta, brood, rijst en granen zijn bijvoorbeeld uit den boze.

Vis, vlees en groenten zijn goede voedingsmiddelen en mag je volgens Agatston in ruime mate eten. Het dieet is makkelijk te volgen en zorgt ervoor dat uiteindelijk je cholesterol ook daalt.

Hoe werkt het?

Het South Beach Dieet is gebaseerd op de glycemische index van voedingsmiddelen. Met deze index wordt de snelheid aangegeven waarmee glucose uit koolhydraten in het bloed terechtkomt.

Producten met een hoge GI-waarde zorgen eerst voor een snelle stijging en vervolgens een snelle daling van het bloedglucosegehalte. Eten met een lage GI-waarde zorgt voor een langzame stijging van het bloedglucosegehalte.

Daardoor krijg je minder snel honger. Als je jezelf aanleert om voedingsmiddelen te kiezen die laag tot middelhoog op de glycemische index scoren, doe je het goed.

Fase 1

Het South Beach Dieet bestaat uit fases waarin je iets leert of juist afleert. In de eerste fase leer je jezelf een halt toe te roepen en je niet meer te 'overeten'. We eten namelijk vaak te veel, terwijl we die energie niet compenseren. Daarom bestaat dit deel uit gezond eten.

Zoete tussendoortjes zijn verboden. In plaats van granen en volkoren producten eet je juist groentes, vlees en vis. Deze fase duurt meestal twee weken.

Fase 2

In de volgende fase ga je langzaam weer wat koolhydraten eten. Hierbij is het belangrijk dat je afwisselt en niet alles tegelijk gebruikt. Wil je 's avonds pasta eten? Eet dan 's middags geen brood. Zo leer je een balans te brengen in je inname van koolhydraten.

Deze fase is waarschijnlijk het moeilijkst en duurt ook het langst. Je gaat hiermee door tot je op gewicht bent. Dat kan dus een paar weken duren, maar ook een paar maanden.

Fase 3

Fase drie is wat makkelijker. Je mag weer wat meer 'slechte' producten eten. Houd daarbij rekening met de afwisseling. Als je deze fase volhoudt zal het jojo-effect waarschijnlijk niet optreden. Je hebt dan de voor jou geschikte balans gevonden. Deze manier van eten kun je de rest van je leven volhouden.

Dit eet je vooral wel:

  • gewone porties vlees, kip, kalkoen, vis en schaaldieren
  • genoeg groenten
  • eieren, kaas en noten
  • salades met echte olijfolie
  • gezonde tussendoortjes

Dit eet je vooral niet:

  • pasta en rijst
  • stokbrood
  • frites
  • aardappelpuree
  • brood en granen, zoals muesli

Voor- en nadelen

Voordeel van het South Beach Dieet is dat je de gezonde producten niet hoeft af te wegen. Je kunt er gerust wat meer van eten. Je eet bovendien gewoon drie maaltijden per dag, net zoveel totdat je verzadigd bent.

In boeken over het South Beach Dieet vind je veel recepten. Die kunnen je een stuk op weg helpen. Wat je mist in het South Beach Dieet zijn de vezels. Daardoor kun je misschien wat moeilijker naar het toilet.

De effectiviteit van een dieet is van veel factoren afhankelijk. Snel veel gewicht verliezen is nooit verstandig, vermijd daarom de zogenaamde crashdiëten. Wie weer vervalt in zijn of haar oude voedingspatroon, krijgt de verloren kilo's er snel weer bij. Mensen met ernstig overgewicht (bmi > 30) kunnen beter een diëtist raadplegen voor een dieet op maat, dan zelfstandig een dieet volgen.