zondag, 20 oktober 2019

Hoe kan ik afvallen met een spierziekte?

Ik ben een man van bijna 66 jaar met heel weinig beweging. Dat komt door een spierziekte. Ik heb magere benen en armen, maar mijn buik is veel te bol. Als ik al eens iets afval is het niet mijn buik, maar ergens anders.
Ik heb wel een hometrainer staan, waar ik soms eens op fiets. Lopen is te vermoeiend. Zwemmen en fietsen kan ik wel, maar ik heb daarna ontstoken ogen. Ik weeg rond de 98 kg en mijn lengte is 179 cm. Snoepen proberen we zo veel mogelijk te beperken. Verder ben ik al verschillende keren bij de diëtiste geweest, maar zonder succes. Misschien hebt u nog een tip voor mij?
Naam bekend op de redactie

Linda Hogervorst, diëtiste

Bedankt voor uw vraag. Ik kan aan uw verhaal merken dat u al heeft geprobeerd om meer te bewegen en niet te snoepen, zodat uw buik wat afneemt. Ook heeft u begeleiding gehad van een diëtist. Helaas tot nu toe met weinig resultaat. Het is begrijpelijk dat u naar aanleiding hiervan op zoek bent naar tips.

Op dit moment heeft u een Body Mass Index (BMI) van 30,6 kg/m2. De BMI zegt iets over de verhouding tussen uw lichaamsgewicht en lichaamslengte. Een BMI boven de 30,0 kg/m2 wijst op ernstiger overgewicht (ook wel obesitas genoemd). Overgewicht heeft nadelige effecten op de gezondheid, maar ook op spierziekten. Overgewicht leidt namelijk tot een grotere belasting op de toch al verzwakte spieren.

Het advies voor degenen die willen afvallen, is om in een “negatieve energiebalans” terecht te komen. Dat wil zeggen dat er via de voeding minder energie (kilocalorieën) binnenkomen, dan het lichaam op dat moment nodig heeft. Wat uw lichaam aan energie nodig heeft, is afhankelijk van uw leeftijd, geslacht, lengte, gewicht, beweging en omstandigheden (koorts e.d.).

U geeft aan dat u op dit moment weinig beweegt als gevolg van uw spierziekte. Dat betekent dat u minder energie uit voeding nodig heeft dan een andere man (met dezelfde leeftijd, lengte en gewicht) die meer beweegt dan u. Als u steeds minder kunt bewegen, maar wel blijft eten wat u gewend was (met andere woorden: als u uw voedingspatroon hier niet op aanpast), dan zal uw gewicht langzaamaan stijgen.

Het is goed dat u een diëtist heeft ingeschakeld. Streng diëten is namelijk niet de oplossing. Je loopt dan het gevaar dat u, naast vetmassa, ook spiermassa verliest. Dat is erg ongunstig. Echter, afvallen is wel belangrijk. De manier waarop u dat doet, kan lastig zijn. U heeft immers niet veel energie uit de voeding nodig, maar u heeft wel voldoende voedingsstoffen nodig. Wat kunt u dan eten? En hoeveel?

Voor een advies op maat heb ik meer informatie van u nodig dan ik op dit moment heb. Daarom wil ik u graag adviseren om een (eventueel) andere gespecialiseerde diëtist te raadplegen. Meer informatie vindt u bijvoorbeeld op de website van de DVS (Diëtisten voor Spierziekten). Aanvullend kunt u ervoor kiezen om met behulp van een fysiotherapeut aangepaste oefeningen te doen.

Linda Hogervorst is freelance diëtist en heeft een master’s degree in Nutrition and Health. Ze is eigenaar van de eenmanszaak Into Food. Inmiddels beantwoordt ze geen expertvragen meer voor Gezondheidsnet. Heb je een vraag over voeding? Stuur dan een mail naar voedingsdeskundige Patricia Schutte

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.