zaterdag, 19 oktober 2019

Val je af van intermittent fasting?

Als 50-plusser val ik moeilijk af, ik wil graag deze cirkel doorbreken. Nu heb ik veel gelezen over intermittent fasting. Is dat effectief? 5:2 of 16:8 is voor mij beide een optie.
Wilma

Linda Hogervorst, diëtist:

Bedankt voor je vraag. Heel goed om te lezen dat je je hebt verdiept in Intermittent Fasting (IF). Er zijn immers vele manieren om gewichtsverlies te bereiken.

IF is een relatief nieuwe methode die gebruikt wordt om af te vallen. Deze methode houdt in dat je vijf dagen 'gewoon' kunt eten en dat je twee dagen vast (5:2). Het vasten betekent: dagelijks maximaal 500 kilocalorieën voor vrouwen en maximaal 600 kilocalorieën voor mannen. Voor degenen die het net even anders willen doen, zijn er ook andere varianten van IF. Bijvoorbeeld: je vast zestien uur per dag en je eet acht uur per dag 'gewoon' (16:8).

Vermeende voordelen

Er wordt gezegd dat IF een effectieve methode is om af te vallen, omdat het lichaam tijdens het vasten te weinig energie binnenkrijgt en daardoor vet gaat verbranden. Naast gewichtsverlies zou IF ook het risico op onder andere hart- en vaatziekten verkleinen. Bovendien zou je gedurende de week minder honger hebben, waardoor deze methode makkelijker vol te houden is.

Bovengenoemde vermeende voordelen van IF zijn voornamelijk gebaseerd op dierproeven. De effectiviteit van IF op gewichtsverlies in mensen is helaas nog maar weinig onderzocht. Vasten wordt over het algemeen niet aangeraden als er geen medische noodzaak is om snel af te vallen. Als je te vaak en te veel dagen achter elkaar vast, kan de te lage calorie-inname leiden tot hoofdpijn, duizeligheid, flauwte, zwakte, uitdroging, vermoeidheid, ondervoeding en eetstoornissen.

Het is dus nog onduidelijk of IF veilig en effectief is. Ook is het nog niet duidelijk hoe IF kan bijdragen aan gewichtsverlies en wat de optimale frequentie en duur van het vasten is.

Niet bewezen

Kortom: de effectiviteit van IF is nog niet bewezen. Het toepassen van IF is dus nog op eigen risico. Aan mensen die willen afvallen, raak ik in eerste instantie aan om te eten volgens de richtlijnen van de Schijf van Vijf. Mocht dit voor jou niet werken, dan kun je een koolhydraatbeperkt dieet overwegen. Vraag daarbij advies van een diëtist bij jou in de buurt.

Linda Hogervorst is freelance diëtist en heeft een master’s degree in Nutrition and Health. Ze is eigenaar van de eenmanszaak Into Food. Inmiddels beantwoordt ze geen expertvragen meer voor Gezondheidsnet. Heb je een vraag over voeding? Stuur dan een mail naar voedingsdeskundige Patricia Schutte

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.