Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 24 september 2017

7 echte libidokillers

Wat zorgt voor minder zin in seks?

Als we de media moeten geloven, heeft iedereen een spetterend seksleven. Toch komt minder zin hebben in seks veel voor. Voel je je daar prima bij? Dan is het geen enkel probleem natuurlijk. Zit het je wel dwars? Misschien herken je je in één van deze zeven oorzaken (en kun je daar wat aan veranderen).

Wellicht heb je het idee dat je een minimum aantal keer per week moet ‘halen’, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Ieders seksuele behoefte is anders, er bestaat geen normale hoeveelheid zin in seks. Sommige mensen hebben nu eenmaal weinig lustgevoelens. Bovendien kan je libido door allerlei oorzaken tijdelijk wat lager zijn. Stoort je verminderde libido je, dan is daar vaak wel iets aan te doen.

1. Stress

Stress is een beruchte libidokiller. Een beetje spanning houdt je scherp en alert, maar van spanningen die lang aanhouden word je juist moe en geïrriteerd. Heb je veel zorgen door financiële problemen, een ziek kind, werkstress of een vervelende gebeurtenis, dan is seks wel het laatste waar je aan denkt. Ontspan wat meer met deze elf tips.

2. Slaapproblemen

Ga je vaak laat naar bed of moet je heel vroeg uit de veren? Heb je moeite met in slaap komen of word je ’s nachts telkens wakker? Slaapproblemen zorgen ervoor dat je je moe voelt en vermoeidheid zorgt voor libidoverlies.

Een vast ritme kan helpen om beter te slapen: sta elke dag rond dezelfde tijd op en ga elke dag even laat naar bed. Zorg voor een donkere, koele slaapkamer en gebruik deze alleen om in te vrijen en te slapen. Drink ’s avonds geen alcohol of drank met cafeïne en zet een uur voordat je naar bed gaat alle lichtgevende schermen uit (televisie, smartphone, computer en tablet). Vroeg in de avond sporten kan je nachtrust verbeteren, laat op de avond nog sporten houdt veel mensen juist wakker.

3. Somberheid

Als je somber bent, heb je waarschijnlijk nergens zin in. Niet zo gek dat je dan geen zin hebt om te vrijen. Somberheid is vaak tijdelijk, maar het kan overgaan in een depressie. Een depressie leidt vaak tot een verminderd libido: je vindt eigenlijk geen enkele activiteit meer leuk en hebt geen energie om iets te ondernemen. Ook als je angstig of onzeker bent, kan dat gevolgen hebben voor je zin in seks.

Hoewel het leven uitzichtloos lijkt als je depressief bent, denk niet dat er geen behandeling mogelijk is. Zes van de tien mensen met een depressie is binnen een half jaar hersteld. Vraag je huisarts daarom om hulp als je je al een hele tijd somber voelt.

4. Medische oorzaken

Allerlei lichamelijke oorzaken kunnen ervoor zorgen dat vrijen een stuk lager op je verlanglijstje staat. Chronische ziektes bijvoorbeeld, zoals reuma, diabetes en hart- en vaatziekten. Hetzelfde geldt voor pijn, erectieproblemen, een laag testosteronniveau, de overgang, te zwaar zijn en vermoeidheid. Of na een hartinfarct durf je niet meer te vrijen.

Bepaalde medicatie heeft als mogelijke bijwerking libidoverlies, waaronder antidepressiva, de anticonceptiepil en medicijnen tegen een te hoge bloeddruk. Ook andere behandelingen (een operatie, chemotherapie of bestraling) kunnen de behoefte aan seks verminderen. Een kleinere dosis of overstappen op een ander geneesmiddel kan helpen: bespreek dat met je arts.

5. Kinderen

Een kind krijgen, heeft een grote impact op je relatie. Ineens ben je niet meer alleen partners, maar vooral ouders. Dit kan ervoor zorgen dat je minder zin krijgt in seks. Bovendien slaap je waarschijnlijk zeker als je een baby hebt een stuk slechter en kost het opvoeden van kinderen je veel tijd en energie.

Probeer wat meer tijd te maken voor elkaar. Regel een oppas en plan een avond waarop je ongestoord samen kunt zijn. Seks inplannen klinkt niet erg romantisch, maar het kan toch goed werken.

6. Relatieproblemen

Een van de belangrijkste libidokillers is een probleem binnen je relatie. Slechte communicatie, veel ruzie maken, je partner niet vertrouwen: het doet je seksleven allemaal geen goed. Zeker voor vrouwen is je geliefd voelen een belangrijke voorwaarde voor het voelen van lust. Maak bewust tijd voor elkaar vrij en bespreek je problemen. Onderneem samen meer, ook activiteiten die niets met seks te maken hebben. Kom je er samen niet uit, dan kun je de hulp van een relatietherapeut inschakelen.

7. Je eigen overtuigingen

Angst, onzekerheid, schaamte of bepaalde overtuigingen kunnen je behoefte aan seks behoorlijk in de weg zitten. Sommige mensen hebben allerlei vooroordelen of ideeën over seks die hun lust wegnemen. Overtuigingen vanuit hun opvoeding of cultuur, maar ook ideeën zoals dat vrijen altijd spontaan moet gebeuren, mannen altijd wel zin hebben of dat je per se moet klaarkomen

Bang zijn dat iemand je hoort of dat vrijen pijn doet of je je erectie snel verdwijnt kan een rol spelen. Je kunt bang zijn voor een zwangerschap of een seksueel overdraagbare aandoening. Je schamen voor je lichaam of je gevoelens kan ervoor zorgen dat je seks liever vermijdt. Spelen dergelijke problemen bij jou een rol en kom je er zelf niet uit, dan kun je gerust eens contact opnemen met je huisarts. Misschien vind je het zelf een lastig gespreksonderwerp, maar het zijn veelvoorkomende kwesties waar je dokter echt niet van opkijkt.

Bron(nen):