Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 30 april 2017

Ongezonde gevolgen van slaaptekort

Je lichaam mist zijn onderhoudsbeurt

Randy Gardner is sinds 1964 de officiële wereldrecordhouder wakker blijven. Hij hield het 11 dagen en 24 minuten vol. Tegenwoordig weigert het Guinness Book of Records mee te werken aan nieuwe recordpogingen. Zo weinig slapen is immers bepaald niet gezond. Het kan bijvoorbeeld deze gevolgen hebben.

Hoewel mensen gemiddeld een derde van hun leven slapend doorbrengen, is er eigenlijk nog maar weinig bekend over het exacte nut van slaap. Slaap is in ieder geval een soort onderhoudsbeurt. ’s Nachts krijgen je lichaam en geest de kans om bij te komen van de dag. Slaap je te weinig, dan herstel je lichamelijk en psychisch onvoldoende.

Ongelukken

Volgens een conservatieve schatting van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersongevallen speelt bij 10 à 15 procent van de verkeersongevallen vermoeidheid een rol. Als je moe bent, neemt je concentratie af en reageer je minder snel. Bovendien raak je sneller geïrriteerd, neemt je coördinatie af en verwerk je informatie langzamer. Dit zorgt ervoor dat je rijvaardigheid afneemt.

Onderzoeken waarbij vrijwilligers wakker werden gehouden of een lange rit moesten maken in een rijsimulator, toonden aan dat je van vermoeidheid een slechtere chauffeur wordt. Vermoeide proefpersonen kunnen minder goed koers houden, overschrijden vaker de zijlijn en maken grotere en abruptere stuurcorrecties. Ook reageren ze minder accuraat als hun voorganger snelheid mindert.

Slechter leren

Slaap speelt een belangrijke rol bij denken en leren. Een slaaptekort beïnvloedt deze cognitieve processen op verschillende manieren. Als je moe bent, kun je minder goed nadenken en je aandacht ergens bijhouden en ben je niet zo alert. Het zorgt voor een slechtere concentratie. Bovendien neemt je vermogen om problemen op te lossen af. Dit maakt het lastiger om leerstof op te nemen.

Daarnaast heb je slaap nodig om informatie op te slaan. ’s Nachts verwerk je de indrukken en de informatie die je overdag hebt opgedaan.

Gezondheidsproblemen

Naar schatting kampt 90 procent van de mensen met slapeloosheid daarnaast met een ander gezondheidsprobleem. Slaapstoornissen en chronisch slaaptekort verhogen het risico op:

Depressie

Na een slechte nacht ben je de volgende dag misschien chagrijnig of somberder dan anders. Langdurig slaapgebrek en slaapstoornissen kunnen zelfs bijdragen aan het ontstaan van een depressie. Mensen die een lange tijd slecht slapen, lopen meer risico op het ontwikkelen van depressieve klachten.

Het is nog niet duidelijk wat precies het verband is tussen slaapproblemen en depressie. Ze gaan vaak wel hand in hand. Veel mensen met een depressie slapen slecht. Een minderheid van de mensen met depressieve klachten slaapt juist extra veel.

Huidveroudering

Je hebt je schoonheidsslaapje echt nodig. Na een avondje doorhalen, heb je de volgende dag misschien al last van een pips gezicht en dikke ogen. Aanhoudend slaapgebrek kan zelfs leiden tot meer fijne lijntjes, donkere kringen onder de ogen en een doffe huid.

Als je weinig slaapt, maken je bijnieren meer cortisol aan. Dit hormoon komt ook vrij als je gestrest bent. Cortisol heeft een aantal negatieve effecten op je huid. Zo vermindert het de productie van hyaluronzuur, waardoor je huid droger wordt. Bovendien beschadigt het de barrièrefunctie van je huid. Daarnaast wordt het collageen in je huid stugger en kan een teveel aan collageen er zelfs voor zorgen dat er collageen wordt afgebroken.

Gewichtstoename

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat weinig slapen het risico op overgewicht vergroot en het moeilijker maakt om wat af te vallen. Dat komt niet omdat je tijdens het slapen veel calorieën verbrandt.

Als je slecht slaapt, maak je meer van het hormoon ghreline aan. Ghreline wekt de eetlust op. Heb je een slaaptekort, dan produceer je juist minder van het hormoon leptine. Kortom: je krijgt meer trek. Bovendien zorgt een slaaptekort uiteraard voor vermoeidheid, waardoor je waarschijnlijk minder beweegt en meer trek krijgt in energierijk voedsel.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

12 Comments

Door Turkishdelite<3 (niet gecontroleerd) op di, 03/07/2017 - 01:36

K slaap meestal heel laat en daarna kan ik me niet concentreren op m'n lessen en in de weekend slaap ik langer dan 13 uur ofso? Is echt slecht

Door Mike? (niet gecontroleerd) op za, 03/04/2017 - 03:22

Wat denk je zelf -_-

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op do, 02/02/2017 - 06:37

Ga eerder naar bed jankert!

Door Anoniem (niet gecontroleerd) op ma, 10/10/2016 - 19:40

Pech gehad zou ik zeggen zoek dan een hutje op de hei ik slaap zelf ook kut door die kut auto's en mensen die om 6 uur al beginnen met werken

Door Davian (niet gecontroleerd) op vr, 09/30/2016 - 12:15

Kan er iemand toelichten waarom de gezondheidsproblemen ontstaan. Zoals de hogere bloeddruk en hartklachten. Is dit gevolg van de eetlust die hoger wordt? Of heeft het met hormonen te maken?

Bij voorbaat dank,
Davian

Door Fleur (niet gecontroleerd) op di, 09/06/2016 - 21:53

Heb precies hetzelfde! Al slaap ik af en toe ook gewoon helemaal niet. En als ik ergens mee bezig ben, gaat alles gewoon goed. Maar als ik dan heel lang moet luisteren naar iets, dan kan ik ook wel bijna in slaap vallen.

Door max (niet gecontroleerd) op ma, 08/29/2016 - 06:09

K zit zelf nog op de middelbare school maar vanwegen mijn adhd kan k bijna nooit "vroeg" slapen en dat is soms vervelend maar in de vakanties wil ik nog wel een een paar dagen gewoon niet slapen is dat slecht?

Door Kerstmis (niet gecontroleerd) op zo, 08/14/2016 - 09:01

Als je buren je systematisch uit je slaap houden en instanties niets kunnen/willen doen (gezien hun criminele reputatie), kun je die mensen dan aanklagen voor poging tot doodslag of iets dergelijks?
Ik slaap door deze mensen hooguit 3 uur per nacht in plaats van mijn reguliere 8 á 9. Ben de hele dag door niks waard, extreem kribbig, mijn psoriasis loopt volledig uit de hand en 24/7 hoofd- en spierpijn....

Door Klaas Vaak (niet gecontroleerd) op wo, 06/29/2016 - 07:17

Ben man van 67 en slaap m'n hele leven slecht. De laatste jaren zelden meer dan 3 en half uur. Val snel in slaap, maar 3,5 uur later ben ik alweer klaarwakker. Het heeft best wel impact op m'n leven gehad; te weinig energie overdag. Zeker 3 dagen/week lag ik na m'n werk in bed om zo'n 1,5 uur te slapen, om daarna in de keuken aan de slag te kunnen. Had ik een activiteit 's avonds, dan nam ik uren vrij om eerst naar bed te kunnen. Als (meestal) vrijgezel, heb ik anderen gelukkig weinig met mijn slaaapperiklen lastig moeten vallen. Ik neem zo nu/dan een pil en dan verkeer ik mss zo'n 5 of 6 uurtjes in 'dromenland'. Heerlijk1

Door ellen (niet gecontroleerd) op zo, 06/12/2016 - 15:26

Zeker herkenbaar. Ik maak me altijd weer zorgen als ik artikelen lees over slapen. Ik slaap gemiddeld misschien 5 uur, maar heb ook nergens last van, behalve dat ik op rustige momenten (saaie vergadering, lezen, spelletjes op tablet) wel slaapaanvallen heb, maar op mn werk waar ik t druk heb, gaat t gewoon goed. Ik hoef niet te geeuwen, ben niet kribbig, en fiets ik en neem ik de trap zonder problemen.
Nou moet ik wel zeggen dat ik s avonds nog in bed tot laat nog op mn tablet spelletjes speel, terwijl ik heel moe word blijf ik dan toch doorgaan en negeer mn slaapaanval, dat lijkt me niet zo goed, maar ja verder nergens last van.