zondag, 22 september 2019

9 keer onmisbaar in je sporttas

Ga voor de juiste sportuitrusting

Ken je dat? Sta je in de sportschool en je linkerschoen ontbreekt in je tas. Of halverwege een bootcamptraining hangt je tong uit je mond van de dorst, maar je bent je bidon vergeten. Voor sommige mensen komt het wellicht mooi uit dat er iets in je uitrusting ontbreekt: een goed excuus om een training over te slaan. Veel anderen zullen balen. Met een goed uitgeruste sporttas is misgrijpen verleden tijd.

1. Sportkleding

Een goede outfit is als je gaat trainen een eerste levensbehoefte. Kies bij voorkeur lekker zittende kleding gemaakt van ademend materiaal. Pasvorm is belangrijker dan mode. En houd ook rekening met de activiteit die je gaat doen.

Niet is vervelender dan een afzakkende broek of een omhoog kruipend shirt. Die fijne hardloopbroek is misschien heel geschikt voor je wekelijkse rondje, maar tijdens het squatten kun je te maken krijgen met een bouwvakkersdecolleté.

Aansluitende sportsokken zijn eveneens onmisbaar. Net als een ondersteunende sportbh voor de dames. Droge spullen voor na afloop zijn ook geen overbodige luxe.

2. Schoenen

Hoewel ze bij yoga overbodig zijn, heb je bij bijna alle andere activiteiten sportschoenen nodig. Kies schoenen die ondersteuning geven bij wat je doet. Voor hardlopen heb je andere schoenen nodig dan bij krachttraining en bij spinning (of wielrennen) zijn fietsschoenen of exemplaren met een stevige zool aan te raden. Denk ook om slippers voor onder de douche.

3. Bidon

Tijdens het sporten is het belangrijk om je vochthuishouding op peil te houden, zeker bij een intensieve work-out. Zorg dus dat je voor, tijdens en na de training voldoende vocht binnen krijgt. Water is prima, maar het is belangrijk dat je al begint met drinken voor je dorst krijgt. Vul een bidon of waterflesje en zorg dat die na je training leeg is.

4. Handdoek

Dikke kans dat een work-out voor de nodige zweetdruppeltjes zorgt. Af en toe afvegen is dan wel zo fijn. In veel fitnessruimtes is een handdoek zelfs verplicht. Logisch ook, want je wilt niet op de zweetplekken van een ander zitten. Als je na afloop doucht, is nog een extra handdoek praktisch.

5. Muziek

Het lijkt zo ongezellig, al die sporters met oordoppen in. Toch kan muziek een groot verschil maken op het gebied van motivatie en sportprestaties. Als het de juiste muziek is tenminste. En misschien is de muziek die ze in de sportschool draaien niet helemaal je ding. Maak een playlist voor je telefoon of mp3-speler waarop jij het uiterste uit jezelf kunt halen. Of maak er meerdere. Hardlopen vraagt heel andere muziek dan een krachttraining. Bij een groepsles of -training heb je die keuze natuurlijk niet. Ga dan op zoek naar een instructeur die jou echt motiveert.

6. Hartslagmeter

Wil je echt serieuze resultaten boeken, dan zul je je activiteiten goed moeten monitoren. Het bijhouden van een logboek is een van de opties, maar ook een hartslagmeter is een aanrader. Je kunt in de gaten houden of je in de juiste hartslagzone traint en je kunt vooruitgang bijhouden. Tegenwoordig zijn er ook heel veel verschillende apps waarin je resultaten bij kunt houden. Met of zonder hartslagregistratie. Het sporten gaat op deze manier ook een stuk bewuster.

7. Eten

Voor de meeste mensen is het niet nodig om tijdens het sporten iets te eten.  Pas na anderhalf uur intensief trainen heeft je lichaam wat koolhydraten nodig, bijvoorbeeld in de vorm van een sportdrank. Ook vlak voor een work-out kun je beter niet te veel eten. Bij intensief sporten wordt aangeraden om 3 uur van te voren niets meer te eten. Zorg wel dat je voor die tijd voldoende gegeten hebt.

Herstelvoeding in de vorm van eiwitten en koolhydraten is wel belangrijk. Een stuk fruit, kwark of een eiwitshake kunnen helpen om je voorraden weer aan te vullen. Probeer binnen een half uur na het sporten te eten. Lukt dat niet thuis? Stop dan iets in je sporttas.

8. Toiletspullen

Na het sporten ben je niet meer de meest frisse versie van jezelf. Bij de meeste sportscholen en trainingsfaciliteiten heb je de mogelijkheid om te douchen. Douchegel, shampoo en bodylotion/gezichtscrème verdienen daarom een vast plekje in je tas. Net als deodorant natuurlijk.

Het heeft overigens geen zin om deodorant tijdens of na het sporten aan te brengen. Als je al zweet wordt de deo namelijk gesaboteerd door het al aanwezige vocht op je huid. Spuit of rol dus voor je begint of na het douchen.

Ook handig in je tas zijn gezichtsreinigingsdoekjes, een kam, elastiekjes, tampons, pleisters en pijnstillers.

9. Sportattributen

Deze laatste categorie is volledig afhankelijk van wat je gaat doen. Je kunt hierbij denken aan een yogamat, racket, trainingshandschoenen, knie- of scheenbeschermers, helm, gewichtjes enzovoort. Bij veel sportscholen heb je ook een lidmaatschapskaart nodig om binnen te komen. Probeer de benodigdheden samen met je sporttas op een vaste plek te bewaren. Op die manier is de kans het kleinst dat je iets vergeet.

Tip

Een deel van de inhoud kun je in je sporttas laten zitten, maar vergeet niet dat de tas, schoenen en attributen ook regelmatig gelucht moeten worden. En de handdoek en kleding moet je natuurlijk wassen, net als de bidon.