Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
woensdag, 20 september 2017

Boekrecensie: Kookboek voor een rustige buik

Eten volgens het FODMAP-principe

Buikpijn, een opgeblazen gevoel, diarree of juist verstopping: het prikkelbare darm syndroom (PDS) is een veelvoorkomende aandoening. Speciaal voor al deze mensen schreef Mirte Kaan het ‘Kookboek voor een rustige buik'. Volledig volgens het FODMAP-principe.
Auteur:
Mirte Kaan
Jaar van uitgave:
2015
Prijs:
€ 22,50
ISBN:
9789000345106
Aantal pagina's:
192

Het FODMAP-dieet is een wetenschappelijk onderbouwde methode die draait om bepaalde groepen koolhydraten in de voeding. Bij mensen met PDS komen deze koolhydraten (deels) onverteerd in de dikke darm terecht. Daar worden ze afgebroken door de darmbacteriën, waardoor stoffen en gassen ontstaan die de darm kunnen prikkelen als je daar gevoelig bent. Ook kunnen deze koolhydraten vocht aantrekken in de darm, waardoor de darm opzwelt. Door de druk krijg je een opgeblazen buik en pijn.

Wanneer je bepaalde voeding - zoals lactose, fructose en koolhydraten uit tarwe, kool en peulvruchten - mijdt, kan je buik tot rust komen. Met het dieet kun je uitzoeken waar jij gevoelig voor bent, het is zeker niet de bedoeling om levenslang uitsluitend FODMAP-arm te eten. Uit ervaring weet ik dat dat nog niet zo gemakkelijk is. Je mag, zeker in eerste instantie, best veel niet eten. Toch geeft het dieet voldoende ruimte voor lekkere maaltijden; het vraagt alleen een andere manier van denken en koken. Het Kookboek voor een rustige buik is dan ook een zeer welkome bron van inspiratie.

Uitleg

Voedingskundige en foodblogger Mirte Kaan is ook ervaringsdeskundige en heeft veel baat bij het FODMAP-principe. In haar boek geeft ze een uitgebreide uitleg over FODMAP-principe en het FODMAP eliminatie- en herintroductiedieet. Haar verhaal is duidelijk en de theorie is goed toe te passen, maar Kaan benadrukt ook dat zelfdiagnose uit den boze is. Alleen een arts kan PDS diagnosticeren. En het eliminatie- en herintroductiedieet om je klachten beter onder controle te houden is bedoeld om onder begeleiding van een gespecialiseerde diëtist te volgen.

Het Kookboek voor een rustige buik is dan ook vooral een heel fijn handboek voor een ‘Fodmap-way of life’. Kaan geeft niet alleen dieetuitleg, maar ook poepinstructies, algemene eet- en drinktips en een korte cursus etiketten lezen. De adviezen voor op reis, buiten de deur en bij vrienden eten zijn ook nuttig, in een restaurant kan het FODMAP-dieet namelijk best lastig zijn.

Koken

Het kookboek is echter niet voor niets een kookboek: Kaan laat je namelijk zien hoe je de lekkerste maaltijden op tafel tovert die ‘FODMAP-proof’ zijn. Vrienden en familie zullen niet eens doorhebben dat het anders is, belooft ze. En daar heeft ze gelijk in. Voor elk moment van de dag vind je in het Kookboek voor een rustige buik snelle tips en uitgebreidere recepten. Ontbijten kan nog steeds met pannenkoeken, granola en smoothies: je moet alleen de ingrediënten iets aanpassen. Zelf broodjes of bananenbrood maken, blijkt helemaal niet zo moeilijk. En het resultaat is ook nog hartstikke lekker.

De zelfgemaakte lunchwrap is sinds kort mijn favoriet en dankzij Kaan weet ik weer dat er met rijst zo ontzettend veel mogelijk is. Wat denk je bijvoorbeeld van een courgetterijstcake, risottoballetjes of loempia’s van rijstpapier? De recepten voor dips, smeersels en sauzen gebruik ik ook enthousiast. Vooral van de knoflookolie (gewone knoflook mag namelijk niet) en pesto ben ik fan. Creatief zijn ook de polentapizza en sinaasappel-polentacake.

Rustige buik

Het fijne aan het Kookboek voor een rustige buik is dat het laat zien dat koken volgens het FODMAP-principe helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Bij veel recepten geeft Kaan variatietips en dankzij haar recepten krijg ik zelf ook weer nieuwe ideeën voor gerechten. Het grootste voordeel van alle recepten is echter dat mijn darmen er een stuk lekkerder op reageren. Het boek doet zijn naam dan ook zeker eer aan.

Natuurlijk is het kookboek vooral een uitkomst voor mensen met PDS, het volledige FODMAP-dieet is namelijk niet voor iedereen geschikt. De recepten zijn dat echter wel. Je hoeft het FODMAP-dieet niet per se te volgen om lekker te koken uit dit boek.

Mirte Kaan is voedingskundige en foodblogger. Zij heeft zelf PDS en bij haar heeft het FODMAP-dieet erg geholpen. Dit wenst ze iedereen met onrustige darmen.

Reactie toevoegen

15 Comments

Door Mirte (niet gecontroleerd) op ma, 12/21/2015 - 15:47

Hoi Sandra,

Met dit kookboek kan je bijna alle recepten gerust koken! Het vrijwel tarwevrij en koemelkvrij (met een aantal aanpassingen soms, die staan er meestal bij). Toegevoegde suikers kan je meestal ook gewoon weglaten in de recepten áls ze al worden gebruikt!

Liefs Mirte Kaan!

Door Mirte Kaan (niet gecontroleerd) op ma, 12/21/2015 - 15:45

Hoi Ria,

FODMAP arm betekent niet altijd gezond of beter, daar heb je gelijk in. Aspartaam is fodmap arm, maar ik zou het zelf ook niet snel aanraden als je kijkt naar je gezondheid (hoewel de bewijzen elkaar tegen blijven spreken). Je vindt het ook niet terug in mijn recepten, dus je kan gerust door blijven koken ;)!

Liefs,

Mirte Kaan

Door Maaike (niet gecontroleerd) op wo, 12/16/2015 - 17:19

Dit zou een super kerstcadeau zijn voor mijn moeder die hier al jaren mee worstelt!

Door ria (niet gecontroleerd) op do, 12/03/2015 - 16:10

Ik heb het boek gekocht maar wat ik niet snap dat onder fodmap arm dat je aspartaam mag hebben grotere rotzooi is er niet

Door Hermanna Beuker (niet gecontroleerd) op vr, 10/23/2015 - 15:57

Eten met natuurlijke ingredienten vind ik heerlijk

Door Annejet (niet gecontroleerd) op di, 10/20/2015 - 14:34

Voor alle mensen die het boek niet winnen: kijk op internet bij fodmap. Daar is een uitleg over pds en er staan ook heel lekkere recepten.

Door Nel (niet gecontroleerd) op di, 10/20/2015 - 09:00

Elk beetje (meer) controle over PDS is welkom.

Door yolanda brinkkemper (niet gecontroleerd) op di, 10/20/2015 - 08:56

Ik heb diagnose fmf gehad door enorme buikpijn en koorts aanvallen. Daardoor ben ik aan de medicijnen gegaan en ging t iets beter. Nu komt de pijn weer terug en lijkt er ook iets met mn darmen te zijn. Op t moment lijk ik wel zwanger en ga ik heel slecht. Ik zou graag wat meer willen weten om een rustigere buik te hebben en krijgen en daarvoor de recepten uit willen proberen. Een rustige buik pffffff daar heb ik nu echt behoefte aan. Groetjes yolanda

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op di, 10/20/2015 - 08:23

Ik ben nog niet zo thuis met pds,maar herken de klachten dus probeer me er nu meer in te verdiepen ,omdat het erger word,en dat is niet zo prettig .Ik hou van lekker eten ,dus dingen laten is best moeilijk .misschien met goede recepten en informatie dat ik beter uit de voeten kan.

Door Nathalia (niet gecontroleerd) op di, 10/20/2015 - 08:07

Mijn man en zoon mogen geen melkproducten. Ikzelf heb pds en het blijft lastig om iets te vinden waar mijn darmen niet van slag van raken. Ik ben heel benieuwd naar de recepten.