woensdag, 16 oktober 2019

De juiste toilethouding

Zit jij goed als je poept?

Wat er in gaat, moet er ook weer uit. Dus gaan we meerdere keren per dag naar het toilet voor de noodzakelijke handelingen. Maar hoe zit het eigenlijk met jouw toilethouding en toiletgedrag? Oftewel: zit jij goed als je poept of plast?

Wanneer je problemen hebt met plassen of ontlasten, kan het helpen je toilethouding eens kritisch onder de loep te nemen. Want obstipatie, een zwakke urinestraal maar ook een blaasontsteking: je toilethouding heeft overal invloed op.

In een gezonde, volwassen blaas kan 400 tot 600 ml urine. Wanneer de blaas ongeveer driekwart gevuld is, geeft hij een seintje (aandrang) en weten we dat het tijd is om naar het toilet te gaan. Bij twee liter vocht per dag, zul je dus ongeveer zes tot acht maal naar het toilet moeten.

Aandrang

Aandrang tot plassen mag soms best even uitgesteld worden, want wanneer je iedere keer naar het toilet rent bij lichte drang, wordt de blaas steeds kleiner en moet je  steeds vaker naar het toilet. Bij aandrang voor ontlasting kun je je het beste wel naar het toilet snellen. Wanneer je aandrang voor ontlasting uitstelt, kan de aandrang namelijk verdwijnen en voorlopig niet meer terug komen. Dit kan leiden tot verstopping (obstipatie).

Toilethouding

We maken bij de toilethouding onderscheid tussen plassen en poepen. Bij het plassen is het van belang dat je goed rechtop zit, omdat de plasbuis zich dan in een verticale positie bevindt. De meeste vrouwen zitten krom op het toilet. Hierdoor kantelt je bekken naar achteren en kantelt de blaas, waardoor er urine in achterblijft. Zeker vrouwen die toch al regelmatig een blaasontsteking krijgen, doen er goed aan op hun houding te letten.

Bij het ontlasten, oftewel poepen, is het juist van belang dat je ietwat onderuit gezakt zit, omdat het rectum en de anus zich dan in een verticale positie bevinden.

Toiletgedrag

Zittend plassen voor mannen en vrouwen

  • Ga op je gemak recht op het toilet zitten en houd schouders en armen ontspannen.
  • Zet je voeten plat op de grond en houd de knieën iets iets uit elkaar. Zorg dat je kleding op je enkels ligt, dus goed naar beneden doen.
  • Ontspan je bekkenbodem en neem de tijd.
  • Laat je plas vanzelf op gang komen en pers niet. Persen zorgt ervoor dat je spieren juist aanspannen en dat kan er weer voor zorgen dat er urine achterblijft.
  • Onderbreek de plas niet.
  • Wiebel na het plassen even heen en weer of buig voorover om nadruppelen te voorkomen.
  • Pers dan licht om te kijken of de blaas echt leeg is.
  • Span tenslotte de bekkenbodem licht aan en dep jezelf droog, zonder hard te vegen.

Staand plassen voor mannen

  • Ga staan met de voeten iets uit elkaar en licht naar buiten gedraaid, de knieën niet op slot.
  • Strek je romp goed op, waardoor de onderrug hol wordt en het bekken naar voren kantelt. De blaas kan zo goed leeglopen.
  • Ontspan de bekkenbodem en neem de tijd. Laat de plas dus zelf op gang komen en onderbreek deze niet.
  • Pers licht na om er zeker van te zijn dat de blaas echt leeg is.
  • Span tenslotte de bekkenbodem licht aan.

Poephouding voor mannen en vrouwen

  • Ga met een iets ronde rug op het toilet zitten.
  • Zet je voeten plat op de grond en houd je knieën iets uit elkaar. Zorg dat de heupen 90 graden gebogen zijn. Zorg dat kleding niet halverwege de benen hangt, maar goed op de enkels rust.
  • Ontspan de bekkenbodem en neem rustig je tijd.
  • Komt de ontlasting moeilijk op gang? Kantel dan je bekken een paar maal. Maak je rug bol tijdens het uitademen en hol wanneer je inademt.
  • Pers vervolgens rustig mee met de aandrang. Probeer tijdens het persen de bekkenbodem ontspannen te houden. Als het goed is beweegt de anus dan iets naar beneden.
  • Span tenslotte je bekkenbodem licht aan en veeg de boel van voren naar achteren schoon. Ga hierbij niet in de anus.

De juiste perstechniek

Komt de persdrang niet op gang? Naast het kantelen van het bekken, kunnen ook ademhalingsoefeningen de drang opwekken.

  • Neem een hap lucht, stop met ademen, mond los.
  • Maak je buik bol (uitzetten).
  • Zet je anus open.
  • Bouw de druk op de anus op  (eventueel kun je dit controleren door met de hand onder de anus te voelen).
  • Wachten op de aandrang.
  • Blaas langzaam uit.

Bron(nen):