donderdag, 17 oktober 2019

Is vitamine B6 de oorzaak van mijn klachten?

Ik heb last van mijn handen en voeten (perifere neuropathische problemen). Ook mijn maag is vaak van streek en ik heb een wisselende stoelgang. Er is vastgesteld dat mijn vitamine B6-waarde te hoog is. Wat kan ik doen?
Dinah

Suzan Tuinier, voedingsdeskundige

Wat vervelend dat je deze klachten hebt. Ik kan niet verklaren waardoor ze worden veroorzaakt.

Er wordt op dit moment nog veel onderzoek gedaan naar vitamine B6 en de oorzaak van hoge waarden in het bloed. Ik raad je aan om uiteraard geen supplementen te gebruiken en om geen producten te nemen waaraan vitamine B6 is toegevoegd. Het is niet nodig om voedingsmiddelen met vitamine B6 te vermijden, omdat de hoeveelheid hierin erg laag is.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Suzan Tuinier is een voedingsdeskundige met jarenlange ervaring in voedingsvoorlichting. Ze weet veel over vitamines en mineralen, want ze is coördinator van het Vitamine Informatie Bureau. Daarnaast gaat haar moederhart sneller kloppen als het om kindervoeding gaat.