Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
woensdag, 20 september 2017

Op welk tijdstip supplementen innemen?

Wij gebruiken dagelijks magnesium en andere voedingssupplementen zoals vitamine D, B12 en spirulina. Op welk moment van de dag kunnen we het beste magnesium en de andere supplementen innemen? Voor of na het eten?
Roely

Suzan Tuinier, voedingsdeskundige

We krijgen bij het Vitamine Informatie Bureau regelmatig vragen over het moment waarop je supplementen het best kunt innemen. Er zijn verschillende wisselwerkingen in het lichaam tussen vitamines en mineralen en tussen vitamines en andere stoffen. Het is niet nodig om daar rekening mee te houden, omdat dit elkaar soms bevordert en soms remt.

Vetoplosbaar? Bij het eten

Er is een uitzondering: vitamines die vetoplosbaar zijn worden beter opgenomen als er tegelijkertijd vet in de buurt is. De vetoplosbare vitamines zijn: vitamine A, D, E en K. Deze vitamines kun je daarom het best tijdens een van de maaltijden nemen. Ontbijt, lunch of diner, het is alle drie prima.

Maakt niets uit

Voor andere supplementen geldt dat het niet uitmaakt. Het beste kun je wel kiezen voor een vast moment op de dag, want dan vergeet je het minder snel.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Suzan Tuinier is voedingsdeskundige en coördinator van het Vitamine Informatie Bureau. Ze heeft ervaring als voedingsvoorlichter en onderzoeker. Je kunt bij Suzan terecht met vragen over vitamines en mineralen.