dinsdag, 20 augustus 2019

Voeding: kleurcode oranje

Ooit een konijn met een brilletje gezien?

Op Koningsdag en bij andere nationale festiviteiten kleurt Nederland oranje. Ook op je bord is oranje een goede keuze. Want meer kleur eten betekent meer variatie in voedingstoffen en dat is gezond! Vandaar een ode aan oranje voeding.

Bij gezond eten denken we vooral aan groen. Maar altijd maar die groene sla, sperziebonen en komkommer gaat op den duur vervelen. Bovendien filteren de meeste kinderen feilloos ieder groen sliertje uit hun pasta of soep. Kleur toevoegen maakt eten weer leuk en helpt bij het samenstellen van een gezonde maaltijd.  Want iedere kleur heeft zo z’n eigen gezonde stoffen.

Ayurveda en de wetenschap

In India weten ze al lang dat een scala aan kleuren er niet alleen aantrekkelijk uitziet, maar ook goed is voor het lichaam. Volgens de ayurveda activeert een maaltijd met vrolijke kleuren de smaakpapillen en dat is bevorderlijk voor de spijsvertering. Oranje voedsel als mango, wortel, pompoen en eigeel versterkt, kalmeert en bevordert de  eetlust.

Ook de wetenschap doet een duit in het zakje. In het boek 'The Color Code' beschrijft de Amerikaanse onderzoeker Daniel Nadeau de invloed van kleuren in groente en fruit op onze gezondheid. Elke kleur bevat weer ander vitamines, mineralen en andere goede stoffen. Alle reden dus om meer oranje op tafel te zetten.

Oranje = anti-oxidant

Oranje voeding bevat veel anti-oxidanten die ons beschermen tegen luchtvervuiling, de weerstand verhogen en een positieve invloed hebben op de bloeddruk en de huid. De stof die wortels, sinaasappels, abrikozen en nectarines oranje kleurt is bèta-caroteen. Bèta -caroteen wordt door ons lichaam omgezet in vitamine A en helpt om beter te zien in het licht en donker. Het grapje dat konijnen geen brilletjes dragen is dus geen onzin!

Abrikozen en nectarines

In abrikozen zit het meeste bèta-caroteen van al het fruit. Je kunt ze vers of gedroogd eten, dat maakt voor het gehalte aan bèta-caroteen niets uit. Gedroogde abrikozen bevatten ook veel ijzer en zijn goed voor de bloeddruk. Nectarines zijn extra goed voor de ogen. Er zit veel luteïne en zeaxanthine in. Deze stoffen beschermen het netvlies tegen de schadelijke werking van zonlicht.

Oranje boven

Ruim opscheppen dus, die wortels, abrikozen, papaja, perzik en paprika! Want eten in kleur is lekker, gevarieerd en nodigt uit om te eten. En dat is ook voor de kinderen een vrolijke stimulans om aan hun vitamines te komen. Want uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen een voorkeur hebben voor veel kleur op hun bord. Dat gaat er vast beter in dan alleen broccoli!