dinsdag, 20 augustus 2019

Zelf je bloeddruk verlagen

Goed voor je hart

Een hoge bloeddruk is niet goed voor je hart en bloedvaten. Soms zijn medicijnen noodzakelijk, maar vaak kun je er zelf ook wat aan doen door je leefstijl aan te passen.

Er is niet één specifieke oorzaak voor een hoge bloeddruk. Vaak is het een combinatie van erfelijkheid en leefstijl. Aanpassingen in je dagelijkse gewoontes kunnen dus helpen om de bloeddruk te verlagen.

Afvallen en sporten

Bij één op de vijf mensen met een hoge bloeddruk is overgewicht de oorzaak. Volgens overheidsinstelling RIVM leidt gewichtsverlies van één kilo al tot een afname van de bovendruk met 1,6 mmHg en een daling van 1,3 mmHg op de onderdruk.

Voldoende beweging kan ook de bloeddruk helpen verlagen. Dit betekent niet dat je meteen de sportschool in hoeft. Vaker een blokje om en boodschappen doen op de fiets kunnen al veel verschil maken.

Volgens de Beweegnorm zouden we vijf dagen per week 30 minuten moeten bewegen. Wie daar aan gewend is, kan de beweging nog wat opschroeven en af en toe wat meer inspanning leveren op bijvoorbeeld de tennisbaan of in het zwembad.

Minder alcohol

Matig drinken kan voordelen hebben, maar wanneer je meer dan drie alcoholische consumpties per dag nuttigt, verhoog je daarmee je bloeddruk en de kans op een hartinfarct. Kijk dus eens kritisch naar wat je precies per dag drinkt en zorg dat het binnen de perken blijft.

Stoppen met roken

Roken zorgt voor een stijging van de bloeddruk en een minder flexibele bloedwand. Stoppen met roken is altijd goed voor de gezondheid, maar wanneer je last hebt van een te hoge bloeddruk, hebt je nog een extra reden. Er zijn ontelbaar veel methodes om te stoppen. Kies een methode die goed bij je past.

Minder zout

Zout heeft goede eigenschappen en is onmisbaar voor je lichaam. Maar te veel zout leidt tot te veel natrium in het lichaam. Helaas bevat onze voeding vaak veel te veel zout.

De gemiddelde zoutinname ligt in Nederland rond de 10 tot 12 gram. Volgens de Gezondheidsraad is een zoutinname van 6 gram (ongeveer 1 theelepel) per dag het maximum.

Nu lijkt dat makkelijk terug te draaien, gewoon wat minder zout strooien. Maar helaas komt driekwart van het zout dat je binnenkrijgt rechtstreeks uit brood, soep, sauzen, kant- en klaarmaaltijden, drop en vleeswaren. Kies dus vaker voor zoutarme producten en laat het zoutvaatje in de kast. Een beetje minder zout kan al veel gezondheidsvoordeel opleveren.

Meer kalium

Zorg dat je genoeg kalium binnenkrijgt. Kalium is een stof die in veel voedingsmiddelen zit en je lichaam helpt om het teveel aan natrium uit te scheiden. Zo herstelt het de natuurlijke balans in het lichaam. Kalium zit in verschillende groenten, fruit en zuivelproducten.