dinsdag, 20 april 2021

Wat kun je doen tegen plasangst?

Ik heb een probleem waar ik volgens mij niet de enige in ben: ik heb last van plasangst. Buitenshuis, als ik in een openbaar toilet ben, 'klapt mijn blaas dicht'. Dit gebeurt vaak als ik in een wc ben met weinig privacy. Soms lukt plassen wel, soms niet, maar als het niet gaat dan moet ik wachten tot ik thuis ben. Het begint echt een probleem te worden, want ik kan me soms niet echt ontspannen als ik ergens ben omdat ik constant bezig ben met plassen. Als ik naar een evenement ga, maak ik me er al weken van tevoren druk over. Ik heb er al met verschillende mensen over gesproken, maar dat heeft niet geholpen. Wat kun je doen tegen plasangst?
Wilbert

Ineke van Gent, psycholoog

Plasangst is iets wat bij meer mensen voorkomt, hier ben je inderdaad niet de enige in. Er kunnen verschillende factoren een rol spelen. Zo kan er sprake zijn van een trauma of is de plasangst een signaal van een onderliggend probleem. Ik begrijp dat het zich met name is sociale situaties voordoet en dat je thuis, wanneer het rustig is, je wel kunt plassen. De blaas lijkt dan voldoende ontspannen te zijn.

Mindfulness of EMDR

Je hebt er al met verschillende mensen over gesproken maar dit heeft niet tot vermindering van de plasangst geleid. Wat ik me afvraag is of je al professionele hulp hebt gezocht? Het lijkt een spannings/stressgerelateerd probleem te zijn waar verschillende therapieën bij zouden kunnen helpen. Voorbeelden hiervan zijn mindfulness of bijvoorbeeld EMDR.

Mindfulness helpt je bij het ontspannen van je spieren, en leert je in het moment te zijn, zonder hierover te oordelen. EMDR staat voor Eye Movement Desentisation Reprocessing en wordt ingezet met trauma's, angsten of vastzittende overtuigingen/gedragingen.
Belangrijk is het om een professional met je mee te laten kijken. Mogelijk is je plasangst een uiting van een dieper liggend probleem. Dit zal eerste helder moeten worden voordat de juiste therapie kan worden ingezet.

Huisarts

Mijn advies is om naar je huisarts te gaan en je probleem te bespreken. Je huisarts kan dan met je meedenken en je verwijzen naar een psycholoog of andere hulpverlener die je verder kan helpen. Mogelijk speelt er ook een fysiek component een rol. Het is verstandig om dit breed te laten onderzoeken.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Ineke van Gent is psycholoog. Dagelijks ziet zij mensen in haar praktijk die worstelen met verschillende vragen uiteenlopend van burnout/depressie en spanningsklachten tot eet- of verslavingsproblemen. Ook komen er mensen die last hebben van onzekerheid/angsten en moeite hebben met het maken van keuzes.