dinsdag, 29 september 2020

Behandeling Restless Legs

Wat kun je doen bij rusteloze benen?

Restless Legs (RLS), ofwel kriebel in je benen of rusteloze benen, zijn geen pretje. Sterker nog, wanneer je langdurig last hebt van RLS kan dit leiden tot ernstige vermoeidheid en slaapgebrek. Gelukkig valt er iets aan te doen.

Het is altijd zinvol om eerst een goede diagnose te krijgen van een arts, om zeker te weten dat het om RLS gaat. Daarna kun je zelf een aantal aanpassingen doen in je leefstijl, om de klachten enigszins te verminderen.

Slaaphygiëne

Door te zorgen voor een gezonde slaap, kun je de klachten rondom RLS zelf verminderen. Eigenlijk gelden dan dezelfde regels als voor ieder ander die goed wil slapen.

Enkele regels voor een goede slaaphygiëne:

  • Zorg voor ritme. Ga op vaste tijden naar bed en sta ook op dezelfde tijd op. Ook wanneer je niet zo goed hebt geslapen.
  • Slaap niet te veel en houd de middagdutjes beperkt tot maximaal een half uurtje.
  • Ruim de slaapkamer op. Zorg voor frisse lucht, maak het goed donker en doe er niets anders dan slapen. Ga dus niet tv-kijken in de slaapkamer.
  • Ga niet slapen met een te volle of lege maag. Drink niet te veel, dan moet je 's nachts plassen. Pas ook op met alcohol, dit kan je juist wakker houden!
  • Kom tot rust. Bouw je dag af voor het slapengaan en vermijd intensieve lichaamsbeweging voor het slapengaan. Stop met piekeren en probeer te ontspannen.
  • In deze special vind je meer tips voor een gezonde nachtrust.

Leefstijl

Een gezonde leefstijl kan ook bijdragen aan een vermindering van de RLS-klachten. Eigenlijk zijn ook dit hele normale, gezonde vuistregels:

  • Zorg overdag voor voldoende beweging.
  • Sport niet te overdreven.
  • Eet zo gezond en regelmatig mogelijk.
  • Vermijd dranken met cafeïne, zoals koffie, thee en sommige frisdrank.
  • Probeer niet te roken en te drinken
  • Gebruik supplementen zoals ijzer, magnesium, potassium en calcium alleen in overleg met de huisarts. Deze zouden de klachten kunnen verergeren.

Veel mensen zeggen ook baat te hebben bij massage, warme of koude compressen, meditatie en yoga. Negatieve gevoelens lijken de klachten ook te verergeren. Soms helpt het om afleiding te zoeken om toch stil te kunnen zitten. Je kunt zelf onderzoeken wat bij jou werkt.

Medicijnen

Al deze tips zouden je kunnen helpen, maar soms is het nodig om medicijnen te gebruiken. Bij je huisarts kun je terecht voor een goede diagnose en kun je eventueel je bloed laten testen om te kijken of je een tekort aan ijzer hebt.

In dat geval kan een ijzersupplement goed helpen. Ook kan hij beoordelen of je medicijnen gebruikt die je klachten verergeren of dat er een andere, onderliggende oorzaak is.

Ten slotte kan hij je medicijnen voorschrijven die RLS kunnen behandelen. Je komt daarvoor in aanmerking als je tenminste twee keer per week, twee keer per nacht last hebt van RLS.

Je zal met de medicijnen niet genezen, maar over het algemeen kun je op deze manier de klachten goed onder controle houden.