dinsdag, 20 augustus 2019

Lachen is gezond

Lachtherapie

Lachen is gezond. Iedereen heeft af en toe een flinke lachbui nodig. Maar door alle verantwoordelijkheden 'vergeten' we soms om ongeremd te lachen. Dan is lachtherapie dé oplossing.

Lachtherapie is een vorm van meditatie uit India. Het is een manier om je mentaal te ontspannen en te genieten van het moment. Tijdens de therapie lach je zomaar uit het niets, zonder reden. Als je ongeremd lacht, stoppen de gedachtes en het piekeren, waardoor je je helemaal kunt ontspannen.

Beter immuunsysteem

Humor is één van de wonderlijke vaardigheden die mensen wel hebben, maar dieren waarschijnlijk niet. Met humor creëer je een beetje afstand om naar jezelf te kijken. Door lachen lijken 'grote' problemen opeens een stuk kleiner. Door een positieve blik lijken moeilijkheden ineens overwinbaar. Je ziet sneller een oplossing, doordat je minder nadruk legt op de grootte van het probleem. Hevige stress wordt hierdoor voorkomen.

Onderzoekers hebben ontdekt, dat vrolijke mensen gezonder zijn dan piekeraars. Mensen die veel lachen hebben een beter immuunsysteem en zijn daardoor minder vatbaar voor infecties. Dit komt doordat je hersenen tijdens het lachen het 'gelukshormoon' endorfine produceren. Endorfine heeft een kalmerend en pijnstillendeffect.

Lachsessies

Lachtherapie is heel simpel. Om de gehele dag het effect te voelen, kun je het beste in de ochtend een lachsessie doen. Het past gemakkelijk in je ochtendritueel, omdat het altijd en overal kan: tijdens het douchen, bij het aankleden of als je het ontbijt klaarmaakt.

Een sessie bestaat uit drie stappen:

  • Maak je lichaam los door rek- en strekoefeningen.
  • Begin met lachen. Dit kan even moeilijk zijn. Krul als eerste je mondhoeken op en laat na de eerste glimlach vanzelf de schaterlach komen.
  • Voel de stilte na het lachen en merk hoe ontspannen je bent. Zo geniet je nog meer van het moment.  

Lachen is een vorm van meditatie die voor iedereen weer anders werkt. De één krijgt energie en voelt zich zelfverzekerd. De ander is ontspannen en tevreden.

Je kunt er ook heel vrolijk van worden en nog uren door willen lachen. Soms gaat lachen zelfs over in huilen. Dat is helemaal niet erg. Lachen en huilen liggen dicht bij elkaar, dus laat de tranen maar stromen.

Drempel minder groot

Lachmeditatie is niet alleen voor hippies en zweverige types. Mensen die graag lachen kunnen aan lachtherapie doen, maar ook mensen die juist te weinig lachen. Je kunt lachtherapie alleen doen, maar in een groep is het effectiever.

Veel mensen vinden het raar om zomaar in hun eentje te gaan lachen. In een groep gaat het vanzelf en lijkt de drempel om grenzeloos te lachen minder groot.

Ook met collega's kan een lachsessie prima werken. Lachen verbroedert. Gebruik het eens als een methode voor teambuilding. Het geeft energie en brengt meer plezier op de werkvloer.

Leren lachen

Alle begin is moeilijk en dat geldt zeker voor lachtherapie. Zomaar spontaan in de lach schieten, lukt meestal pas na enige oefening. Eerst voel je een bepaalde weerstand. Je kunt hier overheen stappen door 'gemaakt' te lachen.

Je begint met een theatraal gelach, of zelfs met een boosaardig, gemeen of agressief lachen. Deze manier van lachen is vaak zó lachwekkend, dat je zin krijgt om echt in de lach te schieten.

Wanneer je over de eerste grens heen bent, is het makkelijker om je serieuze ego los te laten. Je maakt automatisch ruimte voor het authentieke gevoel voor humor dat je ooit hebt weggestopt. Verder raak je geestelijk ontspannen en verandert je ernstige gezichtsuitdrukking in een brok vriendelijkheid.

De volgende grens die je tegenkomt is een stuk moeilijker te passeren. Het spontane lachen moet nu uitgebouwd worden tot een 'totaal' lachen. Dit is een volkomen natuurlijke lach, waarbij niets je kan tegenhouden. Een lach waarbij je je ego, en alles wat ermee te maken heeft, even helemaal vergeet.

Lachtips

  • Neem je leven minder ernstig. Lach eens om jezelf.
  • Lach voluit in gezelschap. Samen lachen werkt vele malen beter dan alleen.
  • Lach met mensen mee en voor je het weet heb je de slappe lach.
  • Zoek mensen met dezelfde humor. Zo lach je waarschijnlijk nóg vaker.
  • Ga positief om met fouten. Iedereen maakt wel eens fouten. Probeer ze te relativeren en durf om je fouten te lachen - ook al is het pas naderhand.