Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zaterdag, 22 juli 2017

Langer leven dankzij koffie?

"Koffie drinken vergroot de kans op een lang leven”, zo kopte de Volkskrant deze week. Eén kop koffie levert al gezondheidswinst op. En bij drie koppen is de winst optimaal. De krant baseert zich op 2 grote onderzoeken gepubliceerd in het vakblad Annals of Internal Medicine. Moeten theedrinkers nu ook aan de koffie? Astrid Postma-Smeets, expert voeding en gezondheid van het Voedingscentrum, legt uit.

Een groep wetenschappers volgde een half miljoen volwassenen uit 10 Europese landen. En wetenschappers van 2 Amerikaanse universiteiten analyseerden de gegevens van 185.000 Amerikanen. Deelnemers gaven aan hoeveel koffie zij dronken, vervolgens werden ze 16 tot 20 jaar gevolgd. Genoteerd werd waaraan zij overleden.

Uit de gegevens blijkt dat koffiedrinkers minder snel overleden aan de gevolgen van hart- en vaatziekten en aandoeningen aan het spijsverteringsstelsel, diabetes, bepaalde vormen van kanker en nierziekten.

Betekent dit dat we nu allemaal koffie moeten drinken?

Dat hoeft niet per se. Als je geen koffie lust, dan hoef je dat nu niet ineens te gaan drinken. Thee is zeker zo gezond. Wie dagelijks drie koppen groene of zwarte thee drinkt, loopt minder risico op hart- en vaatziekten en verkleint de kans op een beroerte. Dat verband is vrij sterk. Koffie drinken wordt ook in verband gebracht met gezondheidswinst, maar de bewijslast is wat dunner. Daarom is het bij koffie wat lastiger een specifieke hoeveelheid te adviseren.

Vocht is belangrijk

Het belangrijkste is dat je dagelijks 1,5 tot 2 liter drinkt. Wissel af tussen water, koffie en zwarte en groene thee, dan zit je goed. Deze dranken staan in de Schijf van Vijf en zijn allemaal gezonde keuzes. Het gaat hier om alle varianten zonder suiker. (IJs)koffie met suiker staat niet in de Schijf van Vijf.

Bron(nen):