zaterdag, 14 december 2019

Wanneer moet je wat drinken tijdens het sporten?

Wanneer moet je wat drinken tijdens het sporten (als het warm is)? Na hoeveel tijd, hoeveel en wanneer is sportdrank nodig?
Sam

Esther van Etten, sportdiëtist

Vocht aanvullen begint eigenlijk al vooraf. Drink 1,5 liter vocht per dag, want voordat je gaat trainen is het belangrijk om goed te drinken. Dat geldt met name met warm weer.

Intensieve of lange training

Drink in de 1 tot 2 uur voor je inspanning minimaal 400 tot 600 milliliter water of isotone drank. Ga je heel intensief trainen en duurt je training langer dan 1-1,5 uur, dan is het aan te raden om te kiezen voor het aanvullen van vocht, mineralen en energie met een isotone of hypotone sportdrank. Een andere aanvuloptie is vlak voor (10-15 minuten) de training of een wedstrijd 300-450 milliliter vocht drinken. Maar probeer dit eerst uit in een training, voordat je het voor een wedstrijd gaat toepassen.

Tijdens inspanning

Tijdens inspanning geldt het advies om iedere 15 minuten 200-350 milliliter vocht te drinken. Drinken tijdens inspanning moet je leren, dus neem de tijd. Daarbij kunnen sportdranken maag-darmklachten veroorzaken, vooral wanneer je langer intensief traint.

Aanvullen

Na inspanning is het belangrijk om je vocht weer aan te vullen. Check de kleur van je urine om te zien of je goed gehydrateerd bent.

 

 

 

 

 

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Esther van Etten is sportdiëtist, gespecialiseerd in voeding voor sporters op alle niveaus. Je kunt bij Esther terecht met al je vragen over voeding, voedingssupplementen en sport.