dinsdag, 2 juni 2020

'Yoga en meditatie helpt bij geheugenproblemen'

Rust en flexibiliteit zijn mogelijk niet de meest waardevolle voordelen van yoga en meditatie. Het lijkt erop dat het helpt om de cognitieve en emotionele problemen die vaak vooraf gaan aan de ziekte van Alzheimer en dementie te verminderen.

Het effect is zelfs groter dan dat van oefeningen en geheugentraining die momenteel als de gouden standaard voor de behandeling van milde geheugenproblemen (Mild Cognitive Impairment, MCI) wordt gezien. Onderzoekers van de University of California Los Angeles komen tot die conclusie na een kleine studie. Mensen met MCI ontwikkelen 2,5 keer vaker de ziekte van Alzheimer of dementie.

"Geheugentraining is vergelijkbaar met yoga en meditatie op het gebied van het verbeteren van het geheugen, maar de yoga gaf meer voordelen omdat het ook de stemming, angst en coping-vaardigheden verbeterde", aldus onderzoeker Helen Lavretsky. Samen met haar collega's publiceert ze de resultaten van het onderzoek in het Journal of Alzheimer's Disease.

Onderzoek

De kleine studie - met 25 deelnemers van 55 of ouder - is het eerste onderzoek dat yoga en meditatie vergelijkt met geheugentraining zoals kruiswoordpuzzels en trainingsprogramma's en apps. Alle deelnemers ervaarden geheugenproblemen zoals het vergeten van namen, gezichten of afspraken. Zowel voor als na onderzoek deden de deelnemers verschillende geheugentests en werden de hersenen onderzocht met behulp van scans.

De onderzoeksperiode was drie maanden. Elf participanten kregen een uur per week een geheugentraining en deden daarnaast 20 minuten per dag oefeningen thuis. De overige 14 deden een uur per week Kundalini yoga en beoefenden dagelijks 20 minuten Kirtan Kriya meditatie. Deze meditatie bestaat onder andere uit chanten, handbewegingen en visualisaties van licht. In India wordt deze meditatie al heel lang gebruikt om cognitieve achteruitgang met het ouder worden te voorkomen.

Effect mindfulness

Naast het positieve effect op de cognitie en de verbetering in onder andere stemming door de yoga en meditatie, vonden de onderzoeker ook verandering in de hersenactiviteit. Bij beiden groepen waren de connectiviteit in de hersen beter, maar alleen bij de yogagroep was dit effect significant.

Volgens de onderzoekers draagt mindfulness bij aan de gezondheid van de hersenen doordat het stress en ontsteking vermindert, de stemming en veerkrachtigheid verbetert en daarnaast de productie van een bepaalde groeifactor in de hersenen verbetert. "Het is daarbij een hele simpele manier om je geheugen te verbeteren of de kans op geheugenproblemen te verkleinen", aldus Lavretsky.

Aangezien dit een zeer klein onderzoek betreft, is meer en groter onderzoek nodig om de resultaten te bevestigen.
 

Bron(nen):