donderdag, 21 oktober 2021

Duizenden meldingen van menstruatiestoornissen na coronavaccin

Bijwerkingencentrum Lareb heeft duizenden meldingen gekregen van menstruatiestoornissen na toediening van het coronavaccin. Volgens Lareb is het nog niet duidelijk of er inderdaad een verband is met het vaccin. De meldingen worden momenteel onderzocht.

De gemelde klachten van menstruatiestoornissen zijn uiteenlopend. Het gaat om het uitblijven van de menstruatie, hevige menstruatie en doorbraakbloedingen. Maar ook om het optreden van bloedingen na de overgang. Lareb onderzoekt de meldingen en gaat de gemelde klachten in kaart brengen. Ook internationaal wordt er nader onderzoek naar gedaan, meldt het AD.

Menstruatiestoornissen komen vaak voor

Volgens Lareb komen menstruatiestoornissen ook zonder vaccinatie heel vaak voor. "Ze kunnen vele oorzaken hebben, zoals een infectie, ziekte of stress. Het is nog niet duidelijk of menstruatiestoornis een bijwerking is van de coronavaccins, maar die mogelijkheid is er wel. Het vaccin stimuleert het immuunsysteem en dit kan mogelijk invloed effect hebben op de hormoonspiegels", aldus de instelling tegen het AD.

Internationaal onderzoek

In de Verenigde Staten investeert het Nationaal Gezondheidsinstituut 1,67 miljoen dollar (ongeveer 1,5 miljoen euro) in onderzoek om te begrijpen hoe de coronavaccins onze menstruatiecyclus beïnvloeden. "Onderzoek naar de bijwerkingen blijft van cruciaal belang voor het succes van het vaccinatieprogramma. De effecten van medische interventies op onze menstruatie mogen absoluut geen bijzaak zijn in toekomstig onderzoek", zegt Victoria Male, immunoloog in het Imperial College London.

Lees ook: Verandert je menstruatie na de coronaprik?