dinsdag, 15 oktober 2019

Nederlanders overschatten effect light-producten

BAARN/DEN HAAG - Veel mensen overschatten de gezondheidsvoordelen van light-producten. Maar liefst 30 procent van de Nederlanders denkt dat 'light' staat voor minimaal de helft minder calorieën. Niets is minder waar.

'Light' betekent in werkelijkheid een reductie van ten minste 30 procent. Slechts 20 procent van de mensen weet bovendien dat de term 'light' inhoudt dat er òf minder vet  òf minder suiker òf minder calorieën in het product zitten. Meer duidelijkheid op de verpakking moet wat dat betreft uitkomst bieden, vinden zij. Dat blijkt uit nieuw onderzoek onder 1.264  consumenten, uitgevoerd door GfK in opdracht van het Voedingscentrum en GezondheidsNet.nl.

Misplaatste verwachtingen
De ondervraagden weten wel ongeveer wat light betekent. Maar wat en hoeveel er van een bepaalde stof minder inzit, is voor hen onduidelijk. Maar liefst 29 procent denkt dat er zowel minder calorieën, als minder suikers, minder zout én minder vetten in een light-product zitten.

Verder denkt 30 procent van de mensen die aangeven dat 'light' minder calorieën betekent, dat een light-product minimaal de helft minder calorieën levert dan de reguliere variant. Het Voedingscentrum benadrukt dat die hoge verwachtingen misplaatst zijn: als er ofwel 30 procent minder suiker, ofwel 30 procent minder vet, ofwel 30 procent minder calorieën in een product zitten, mag de term 'light' op de verpakking staan.

Afvallen met 'light'?
Driekwart van de Nederlanders gebruikt regelmatig light-producten. Onder mensen met overgewicht is dat percentage nog iets hoger. Vooral bij fris en halvarine kiest men vaak voor de light-variant. Het grootste deel van de respondenten kiest voor light om gezond te eten of om op gewicht te blijven. Ruim 20 procent van de mensen die minimaal wekelijks een light-product eten of drinken, zegt te zijn afgevallen door het gebruik van ervan. Bij mensen met obesitas is dat zelfs ruim 30 procent.

Van de mensen die geen light-producten gebruiken, maakt 20 procent zich zorgen over de veiligheid van light-voedingsmiddelen. Die zorgen zijn onterecht, vindt het Voedingscentrum: light-producten zijn veilig om te eten en drinken.

Lees het etiket
Maar de term light wil niet altijd zeggen dat het product veel gezonder is of veel minder calorieën levert dan de reguliere variant. Zo is het verschil in calorieën tussen reguliere en light-chips erg beperkt. In light-chips zit wel 30 procent minder vet, maar er zijn extra koolhydraten (zetmeel) ingestopt; vandaar het minimale verschil in calorieën.

Aan de andere kant zijn vooral de light-varianten van frisdranken een beduidend betere keuze voor mensen die op hun gewicht willen letten dan de gewone frisdranken, aangezien light-frisdranken bijna geen calorieën leveren. 

Verpakking
88 procent van de consumenten wil graag direct op de verpakking zien op welk aspect het product 'light' is. De onderzoekers zijn positief verrast dat een kwart van de mensen het etiket goed leest, inclusief de soms erg kleine letters. Het is een mooie uitdaging voor de voedingsmiddelenindustrie om de overige driekwart van de consumenten te bereiken met duidelijke informatie over wat 'light' in het specifieke product betekent.

Dubbelklik op onderstaande infographic om deze te vergroten.