Boekrecensie: Hoe bak ik zuurdesembrood

Zelf voedzaam en gezond brood bereiden

Met zuurdesem bakken, hoe doe je dat? Als je veel geduld en het boek ‘Hoe bak ik zuurdesembrood’ hebt, dan kom je heel ver. Zet zoete, hartige, kleine of grote broden op tafel met 45 lekkere en gezonde recepten. Vers uit de oven!

Schrijver Emmanuel Hadjiandreou kent als ambachtelijke bakker de vele kneepjes uit het vak. Na zijn boeken ‘Hoe bak ik brood’ en ‘Samen brood bakken’ springt hij in op de natuurlijke gisting van zuurdesembrood. Deze gisting duurt misschien wat langer, maar dat maakt het brood wel gezonder, aldus de broodbakker.

Voedzaam

Een zuurdesembrood bevat van nature melkzuurbacteriën. Deze bacteriën zitten bijvoorbeeld ook in yoghurt, kaas en karnemelk en zijn hartstikke gezond. De schrijver is enthousiast: ze zouden ervoor zorgen dat glucose minder snel in je bloedstroom terecht komt. Hierdoor blijft de glycemische index laag. Dit betekent dat je bloedsuikerspiegel op peil blijft. Hadjiandreou noemt in zijn boek nog veel meer voordelen van het zuurdesembrood. Van een langere houdbaarheidsdatum tot een goede darmwerking, het zijn allemaal fijne bijkomstigheden van een toch al voedzaam brood.

Geduld

Na het lezen van alle voordelen heb je heel veel zin om zelf aan de slag te gaan. Maar, als je denkt dat je binnen een uur een brood in de oven hebt staan, dan heb je het mis. De schrijver noemt het al in zijn inleiding: het belangrijkste ingrediënt is tijd. Deeg moet rijzen voordat je er een brood van kan bakken. Dit duurt, in het geval van de zuurdesembagels, wel acht tot twaalf uur. Ongeduldige bakkers hebben daarom misschien iets meer moeite met de recepten.

Als eerste heb je een starter nodig. Een normaal brood rijst door de gist die in het deeg zit. De starter is de kracht van het zuurdesembrood, want in plaats van gist, gebruik je een mengsel van meel en water. Dit vul je iedere dag aan met nog een beetje meel en water. Na vijf dagen staat er een borrelend papje op het aanrecht en kan je beginnen met het echte werk.

Uitleg

In aparte hoofdstukken vertelt Hidjiandreou uitgebreid hoe je deeg maakt, kneedt en tot een brood vormt. Die informatie is de basis voor een lekker zuurdesembrood. Het boek staat vol met mooie, grote foto’s die de bereidingswijze nog net iets duidelijker maken. Een brood vlechten of een pretzel vormen is met dit bakboek in handen zo gedaan.

Ambacht

Zuurdesembrood bakken is een langdurig proces. Maar als je na lang kneden, wachten, vlechten en bakken een warm exemplaar uit de oven haalt, weet je dat er niets boven de geur en smaak van een eigengebakken broodje gaat.

Als je het bakken van een standaard zuurdesembrood onder de knie hebt, kun je experimenteren met de starters. Een ander meel (rogge, gerst, mais, quinoa of boekweit) of een starter met rozijnen zorgt voor een heel andere smaak. Ook zijn er recepten voor hartige en zoete zuurdesembroden, bijvoorbeeld pastinaak en tijm of dadel en walnoot. Het kleine brood is niet vergeten: je kunt zelfs koffiebroodjes en croissantjes vinden in dit zuurdesemboek.

Alvast kennismaken met zuurdesembrood? Dit zijn drie recepten uit het boek.

Emmanuel Hadjiandreou is een ambachtelijke bakker en is naast kookboekenschrijver een vakdocent aan The School of Artisan Food in Nottinghamshire, Engeland. Zijn passie voor brood bakken zorgt voor een Instagramaccount om op te eten.