dinsdag, 2 juni 2020

Canihua, kleine zus van quinoa

Minder bekende zaadjes

Binnen no-time is quinoa populair geworden, maar er staan alweer andere bijzondere granen te dringen voor een plekje op je bord. Canihua bijvoorbeeld.

Canihua (spreek uit als kaniwa) is familie van quinoa (dat je officieel als kienwa uitspreekt, wat het allemaal wel een tikje verwarrend maakt). De korreltjes van canihua zijn nog kleiner dan van quinoa, een babyzusje dus.

Graan voor de Inca’s

Van oorsprong groeit canihua in Zuid-Amerika, met name in Bolivia en Peru. Het is een stoere plant, die tegen droogte en vrieskou kan en die op grote hoogte groeit op de hooglanden in het Andesgebergte. Officieel is het trouwens geen graan, maar een zaad. Maar je eet het net zoals je rijst, couscous of quinoa eet. Bij de Inca’s en Azteken werd al canihua gegeten, dus nieuw is dit graan beslist niet. Er wordt wat minder van geproduceerd dan quinoa, vandaar dat het (nog) wat minder bekend is.

Zo gebruik je het

Koken met canihua is makkelijk. De kooktijd is slechts 15 minuten en je hoeft het voor het koken niet af te spoelen, zoals met quinoa wel wordt geadviseerd. Door de mooie roodbruine kleur is canihua heel decoratief in salades. Maar je kunt het ook gebruiken in soepen, of als bijgerecht bij een stoofschotel. Wat ook veel gedaan wordt: er pap van koken voor het ontbijt, bijvoorbeeld met amandelmelk of kokosmelk en dan mengen met kaneel, vers of gedroogd fruit, noten en wat sesamzaad. De smaak van canihua is lekker nootachtig en een klein beetje zoet. Je kunt het kopen in natuurvoedingswinkels en in webwinkels.

Rijk aan eiwit en ijzer

Laat je niet foppen door die kleine korreltjes: de voedingswaarde van canihua is niet kinderachtig. Het is rijk aan eiwitten, mineralen en vezels. Je zou het zelfs een superfood kunnen noemen, als die term niet alweer passé zou zijn. Volgens bronnen op internet bevat canihua zeer veel calcium, zink en ijzer. Een portie zou je zelfs 60 procent van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer leveren. Dit is lastig te checken, want in officiële voedingsmiddelentabellen wordt dit graan niet vermeld. Het lijkt echter wat veel.

Aanrader?

Ja, canihua is een aanrader. Het is snel klaar en een puur, onbewerkt product. Het ziet er ook nog eens decoratief uit en is een gezonde variatie op bijvoorbeeld zilvervliesrijst, couscous, volkorenpasta en quinoa. Het enige nadeel is de prijs: die is best pittig!