donderdag, 12 december 2019

Wat is er zo gezond aan havermout?

Hoe wordt havermout gemaakt? En waarom is het eigenlijk gezond?
Miriam

Patricia Schutte, voedingsdeskundige

De zaden van de haverplant worden gepeld om ze geschikt te maken voor consumptie. Havermout of havervlokken zijn korrels die soms geplet of geroosterd worden. De vlokken kunnen helemaal gaar gekookt zijn (instant havermout) of wat minder gaargestoomd worden. Havermout wordt vaak met melk gegeten als pap en is onderdeel van gemengde ontbijtproducten. In muesli worden havervlokken verwerkt.

Haver verlaagt het LDL-cholesterol. In volkoren granen, zoals volkoren haver, zitten veel vezels en B-vitamines. De consumptie van volkorenproducten hangt samen met een lager risico op hartziekten. Havermout kun je zowel koud als warm eten. Of je het nu warm of koud eet, opwarmt in de magnetron of een pan: havermout is gezond en staat in de Schijf van Vijf.

Meer informatie over ontbijtgranen.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Patricia Schutte werkt al meer dan 25 jaar als voorlichter bij het Voedingscentrum in Den Haag. Ze geeft antwoord op vragen over gezond, duurzaam en veilig eten.