Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 20 juli 2017

Bestaat vochtafdrijvend eten of drinken?

Werken asperges, citroensap en bleekselderij?

Het klinkt heel aantrekkelijk: producten die zorgen dat je vocht afdrijft. Bestaan ze echt?

De vochtbalans in ons lichaam is een ingenieus systeem dat zeer nauw wordt geregeld door het lichaam. Dat is ook nodig, want vocht is echt een basisbehoefte van ons lichaam, voor elke cel, van top tot teen. Toch kan het wel eens voorkomen dat je meer vocht vasthoudt dan je wilt, bijvoorbeeld vlak voor de menstruatie of als je heel zout hebt gegeten. Van sommige voedingsmiddelen wordt gezegd dat ze vochtafdrijvend werken.

Citroensap (in water)

De dag beginnen met een glas water met daarin citroensap. Sommige mensen zweren erbij. Dat het citroensap vochtafdrijvend werkt, is echter zeer de vraag. Het is waarschijnlijk juist het water dat voor het 'ik moet plassen' effect zorgt. Want hoe gek het misschien ook klinkt: als je vocht vasthoudt is het slim om veel water te drinken. Dat stimuleert de nieren om het overtollig vocht uit te scheiden. Dit geldt natuurlijk wel (zoals alles in dit artikel) alleen voor mensen die gezond zijn en niets aan de nieren hebben.

Koffie en thee

Het is wetenschappelijk bewezen dat koffie een diuretisch (vochtafdrijvend) effect heeft. Kort na het drinken van een kop koffie gaat het lichaam vocht uitscheiden. Maar let wel: dit is een kortdurend effect. Het is niet zo dat je van koffie drinken uitdroogt, dus meer vocht verliest dan je inneemt. Koffie bestaat voor meer dan 95 procent uit water en telt dus gewoon mee voor je dagelijkse vochtinname. Ditzelfde geldt voor thee.

Appelazijn

Van deze soort azijn wordt gezegd dat de fruitzuren uit de appels een 'vetverbrandend proces' stimuleren. Mensen die willen afvallen, wordt geadviseerd om een glas water met appelazijn te drinken. Dit is absoluut niet onderbouwd, net zo min als het water met citroensap. Het is puur het water dat de nieren en blaas stimuleert.

Asperges (en andere groenten)

Niet zo gek dat mensen denken dat asperges vochtafdrijvend werken. De meeste mensen ruiken het immers meteen aan hun urine dat ze asperges hebben gegeten. Het eten van asperges kan, ondanks de aanwezigheid van de stof asparagine, niet kan wedijveren met plastabletten (diuretica), bijvoorbeeld voor mensen met een hoge bloeddruk. Overigens wordt van veel groentesoorten gezegd dat ze vochtafdrijvend werken, zoals bleekselderij, andijvie, artisjok, komkommer en wortels. Er zit een kern van waarheid in: groenten zijn belangrijk voor de vochtbalans. Ten eerste omdat ze veel kalium bevatten, een mineraal dat betrokken is bij de bloeddruk en de vochthuishouding. Bovendien bevatten groenten van nature veel water en zo dragen ze ook bij aan je vochtbalans.

Peterselie

Van peterselie wordt gezegd dat het vochtafdrijvend werkt en ook hiervoor geldt weer dat dit niet bewezen is. Groot voordeel van peterselie is wel dat het zo’n goede smaakmaker is. Wie veel peterselie en andere verse kruiden gebruikt, heeft minder zout nodig. En van zout is wél bewezen dat het ervoor zorgt dat het lichaam meer vocht vasthoudt!

Wat helpt nou écht?

Als je vocht vasthoudt, dan helpt het niet om vochtafdrijvende producten te kiezen. Wat wél echt helpt is veel drinken (water, koffie, thee), voorzichtig zijn met zout en wel veel groenten eten. Daarmee verbeter je op een natuurlijke en gezonde manier je vochtbalans.

Reactie toevoegen

12 Comments

Door Cora (niet gecontroleerd) op wo, 07/19/2017 - 20:23

Klopt niet bij mij. Ik ben nu 3 weken bezig met meer groente en fruit eten en ik drink veel, maar ik heb het idee dat ik juist daardoor vocht vasthoudt.

Door kh. (niet gecontroleerd) op di, 02/14/2017 - 16:18

brandnetel,aardappel(sap),zure melkproducten.

en rust.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op zo, 08/14/2016 - 11:30

Mosselen!! Werkt direct, omgelooflijk, scheelt al gauw een kilo.

Door Mieke (niet gecontroleerd) op za, 05/21/2016 - 13:19

Doordat mijn schildklier een beetje van slag is, houd ik sinds 2 weken veel vocht vast. Dit is erg pijnlijk. De medicatie is sinds 2 weken iets verminderd. Kan ik zelf wat doen om het vocht beter kwijt te raken?

Door vincent (niet gecontroleerd) op za, 09/05/2015 - 21:34

Wim, zout is hygroscopisch ofwel vochtaantrekkend. Neem een slok zeewater en je weet al gauw wat dorst is. Het zout neemt het vocht uit je lijf op, en je wil niets liever meer dan drinken.
Als je zout onafgedekt in een vochtige ruimte laat staan neemt het water op uit de lucht en gaat klonteren. Die klonters voelen vochtig aan.
Ook suiker is hygroscopisch.
Dit hoeft niet bewezen te worden. Het zijn gewoon ervaringsfeiten.

Door Monique (niet gecontroleerd) op di, 06/23/2015 - 14:45

Wim toch! Dus jij denkt dat de fabrikanten van groenten hier stiekem hun groenten zitten te promoten :)
Het is goed om kritisch te zijn en niet alles voor zoete koek te slikken (is namelijk ook ongezond ;) ) maar jouw reactie komt wel heel wantrouwig over.
Overigens is van zout wel bewezen dat het vocht vasthoudt: de vochthuishouding van ons lichaam is namelijk gebaseerd op zouten (google maar eens op "osmose" bijvoorbeeld).

Het woord "bewezen" is misschien niet goed, het klinkt alsof het uit één ondersoekje naar voren is gekomen, terwijl het gaat om algemene kennisfeiten over ons lichaam..uit jaren en jaren van ontelbaar onderzoek weten we dat.

Wat dus "bewezen" vochtafdrijvend werkt, is het zo min mogelijk eten van zouten (zoutloos is niet goed, je lichaam heeft zouten nodig, maar zoutloos eten kunnen we niet. Overal zit zout in)

Door Franca van Dalen op di, 06/23/2015 - 14:38

Dank, we hebben de zin iets aangepast.

Hartelijke groet,
Redactie GezondheidsNet

Door itsmetoo (niet gecontroleerd) op di, 06/23/2015 - 10:49

Deze zin kan verwarrend wekken:

"voorzichtig zijn met zout en veel groenten eten"
Alsof hier staat dat de mesn voorzichtig zou moeten zijn met veel groeneten eten, terwijl juist wordt bedoelt dat veel groenten eten zorg draagt voor een verbetering van de vochtbalans op een natuurlijke wijze.

Door Wim (niet gecontroleerd) op vr, 06/05/2015 - 11:32

Zo is dat! En dat zout vocht vast houdt is OOK nog nooit bewezen!! Maar dat wordt dan (gemakkelijkshalve-) maar aangenomen!!
En dat je groente mee mag rekenen met het 'voldoende vocht gehalte' is ECHT een fabel!! Maar ik 'geloof' maar heel weinig van wat er 'verteld ' wordt in deze rubriek. Volgens mij zijn het de 'fabrikanten zelf' die hier achter zitten!!! Echt ongeloofwaardig!!

Door Christien (niet gecontroleerd) op do, 06/04/2015 - 12:35

Ik lees onder het kopje Wat helpt nou echt?: voorzichtig zijn met zout en veel groenten eten......! Dus we moeten niet veel groenten eten???