Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 23 februari 2017

Hoe kan ik van mijn buikvet afkomen?

Ik ben 57 jaar, 1,64 meter lang en weeg 64 kilogram. Dat is prima, maar ik heb een buikomvang van 96 centimeter. Naar mijn idee is dit te veel. Als ik afval krijg ik alleen nog minder billen en een mager gezicht.
Wat kan ik hieraan doen? Extra buikspieren trainen heeft geen zin, die worden wel harder, maar de laag spek blijft gewoon gezellig zitten.
Lina

Patricia Schutte, voedingsdeskundige

Je hebt een gezonde Body Mass Index (BMI). De BMI geeft de verhouding weer tussen je gewicht en je lengte.

Naast je gewicht, is het voor de gezondheid inderdaad ook belangrijk waar het vet zit. Bij de één zit het rond de middel (appelvorm), bij de ander op de billen en heupen (peervorm). Iemand met veel buikvet loopt meer gezondheidsrisico dan iemand met hetzelfde BMI en weinig buikvet. De middelomtrek is een goede maat voor de hoeveelheid vet in de buik.

Bij jou lijkt je buikomvang te hoog. Het is in dat geval het beste om het resultaat van de middelomtrek aan te houden, omdat deze het extra risico van te veel buikvet meeneemt.

Hoe meet je de middelomtrek?

Heb je je middelomtrek op de juiste manier gemeten? Dat doe je zo:

  1. Meet de middelomtrek tussen de onderkant van het onderste rib en de bovenkant van het bekken.
  2. Adem uit en lees jouw middelomtrek af.
Mannen middelomtrek Vrouwen middelomtrek Oordeel Advies
Omtrek kleiner dan 79 cm Omtrek kleiner dan 68 cm Ondergewicht Probeer aan te komen
Omtrek tussen 79 en 94 cm Omtrek tussen 68 en 80 cm Gezond gewicht Probeer op gewicht te blijven
Omtrek tussen 94 en 102 cm Omtrek tussen 80 en 88 cm Overgewicht (gevarenzone komt in beeld) Probeer af te vallen (zorg in ieder geval dat je niet aankomt)
Omtrek groter dan 102 cm Omtrek groter dan 88 cm Obesitas (verhoogd risico) Probeer onder begeleiding af te vallen

Kun je van je buikvet afkomen?

Helaas bestaat er geen slimme truc om plaatselijk vet te verbranden. Er is geen training die specifiek je buikvet te lijf gaat. Als je afvalt, gaat dit geleidelijk over je hele lichaam. Een diëtist kan je helpen om geleidelijk af te vallen. Vind hier een diëtist bij jou in de buurt.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Patricia Schutte werkt al meer dan 25 jaar als voorlichter bij het Voedingscentrum in Den Haag. Ze geeft antwoord op vragen over gezond, duurzaam en veilig eten.

Reactie toevoegen

12 Comments

Door Monica (niet gecontroleerd) op do, 01/05/2017 - 09:24

Er wordt geen antwoord gegeven op de vraag. Lina's gewicht en BMI is prima dus afvallen is geen optie. Het buikvet moet weg en dat lukt niet met afvallen of spieren trainen.

Door M. Vink (niet gecontroleerd) op do, 01/05/2017 - 08:07

Zijn er echt vrouwen die het presteren om een buikomvang onder de 80 cm te krijgen? Ik heb een uitstekende BMI, sport heel veel, eet en drink heel gezond en ben beslist niet dik. Een buikomvang onder de 80 cm heb ik echter mijn hele leven nog niet gehad.

Door Maria (niet gecontroleerd) op do, 03/05/2015 - 08:12

Gisteren webinar gevolgd van Jesse van der Veld. Hij had het naast koolhydraten minderen over vasten met intervallen. Voor iedereen is dit anders in te vullen. Een aantal uur per dag niet eten of een deel van de week om de hormoonhuishouding te verbeteren en zo de vetverbranding te stimuleren. Op zijn site heeft hij het over een bepaalde stof, DIM, die in kruisbloemigen zit en die het teveel aan oestrogeen afbreekt.

Door patricia schutte (niet gecontroleerd) op wo, 03/04/2015 - 15:40

Patricia is helaas geindoctrineerd door het voedingscentrum en probeert die leer verder te verspreiden. zoals te lezen is heeft ze geen verstand van buikvet verminderen en verwijst ze door naar dietisten die niets anders doen dan het voedingscentrum nablaten. Kansloos dat zon vrouw haar gospel hier mag verspreiden.

Door Michelle (niet gecontroleerd) op wo, 02/25/2015 - 19:59

Ik heb veel succes gehad met het Paleo dieet. Ik verlies bijna meteen buikvet als ik zetmeel en suiker weglaat en meer groenten en gezonde vetten eet (Omega 3 en 9). Ik merk dan dat ik echt verslaafd ben aan suiker en zetmeel - als ik het een paar dagen helemaal weg laat krijg ik heel erg trek en denk ik er veel aan. Na een tijdje gaat het over en voel ik me fit en verlies ik heel snel buikvet. Ik ben echt een beetje verslaafd aan suiker en zetmeel, maar heb geleerd dat door er van 'af te kicken' ik heel snel af val.
[ingekort door redactie]

Door Liesbeth (niet gecontroleerd) op vr, 02/20/2015 - 13:53

Hier klopt toch iets niet? Je hebt een gezond BMI, maar volgens je middelomtrek heb je obesitas.?!?
Ik hoorde van een voedingsdeskundige die voorlichting kwam geven op school, dat vruchtensappen een grote boosdoener zijn. Ook het gewone appelsap/sinaasappelsap. Zij zei dat veel kinderen een buikje hebben vanwege de grote hoeveelheid sap die ze drinken. Ze zei: je eet toch ook geen 20 sinaasappels op een dag, waarom drink je ze wel?
Mijn man en zoon hadden daar inderdaad een handje van, dus ik heb het drastisch verminderd. Mijn zoon krijgt nu 1 glas sap per dag en voor de rest melk, water of thee. Ik moet zeggen: het beginnende buikje dat hij had, is weg.

Door jeweetwelwie (niet gecontroleerd) op ma, 02/09/2015 - 23:18

Het is misschien een late reactie, maar wat doet Patricia Schutte volgens u dan niet goed, als ik vragen mag?

Door Joep (niet gecontroleerd) op ma, 02/09/2015 - 16:02

Super leuk artikel Patricia! Wel heb ik zelf gemerkt om naast een gezond voedingsschema het belangijk is om ook te sporten. Ik heb zelf gekozen voor fitness ( krachttraining ) en ik zie en hoop resultaat! Ben zo'n 5 kilo afgevallen en zie er een stuk beter uit! De meeste informatie heb ik van de website schemaatje. Misschien handig om even rond te kijken!
[ingekort door redactie]

Door bullshit (niet gecontroleerd) op di, 12/09/2014 - 11:32

Patricia Schutte zou je niet eens met de tijd en kennis van NU meegaan?
Beetje bijscholen misschien?

Door connie bakker (niet gecontroleerd) op di, 12/09/2014 - 11:29

Klopt wat esther zegt! geen suiker (dus ook geen glucose,fructose,diksappen,en andere vervangers) Het is een andere manier van eten en koken, maar je krijgt er oneindig meer energie van, en je slaapt ook nog eens stukken beter !Koop eens een paleokookboek! er gaat een wereld voor je open! mijn buikje is weg, en ik sport niet eens! Lees alle etiketten in de supermarkt! ze doen overal suiker in! het is de grootste en ergste verslaving van de mens!