zondag, 27 september 2020

Popcorn en pindakaas: (on)gezond?

Onverwacht toch gezonde producten

Als je je verdiept in gezonde voeding, lijkt het soms alsof je veel moet laten. Je boodschappenmandje op een verantwoorde manier vullen is zo makkelijk nog niet. De schappen staan immers vol met dingen die niet goed voor je zouden zijn. Dit zijn vijf producten die een ongezonde naam hebben, maar eigenlijk best gezond zijn.

1. Pindakaas

Een potje van dit smeersel bestaat voor bijna 40 procent uit vetten. Van je boodschappenlijstje schrappen dan maar? Absoluut niet. Pindakaas bevat bijna alleen maar gezonde, onverzadigde vetzuren. Deze vetten zorgen ervoor dat je vitamines goed op kan nemen en zijn als een brandstof voor je lichaam. Onverzadigde vetzuren heb je nodig voor de opbouw van cellen en voor je weerstand.

Bovendien geeft dit gouden goedje een vol gevoel waardoor je voor een langere tijd geen honger hebt. Kies wel een pot waar het percentage pinda’s hoog is: een pindakaas zonder toevoegingen is het gezondst.

2. Popcorn

Deze lekkere bioscoopsnack bestaat volledig uit onbewerkt graan: mais. Mais zou een ontstekingsremmende werking hebben en gepofte mais zit bovendien bomvol vezels. Die harde velletjes die ook weleens tussen je tanden blijven zitten, verbeteren je bloeddoorstroming en de werking van je darmen. Bovendien ben je snel verzadigd met een bakje popcorn. De snack bevat trouwens grote hoeveelheden polyfenolen. Dat zijn krachtige antioxidanten die je weerstand verbeteren maar ook je huid mooi houden.

In een portie popcorn zit ongeveer 300 milligram polyfenolen. Ter vergelijking: in een portie fruit zit gemiddeld 160 milligram polyfenolen. Pas wel op! Magnetronpopcorn en bewerkt pofmais zijn vaak voorzien van veel zout, suikers en extra calorieën. Dat is niet zo gezond. Je kunt het teveel aan zout en suiker omzeilen door zelf popcorn te maken van onbewerkt mais.

3. Pure chocolade

De kans op een hartaanval verlagen door dagelijks een stukje chocolade te eten, dat klinkt misschien te mooi om waar te zijn. Een onderzoek onder Duitse chocolade-eters maakt van deze droom werkelijkheid: liefhebbers van pure chocola verminderen de kans op een hartaanval of beroerte met bijna 40 procent. Bovendien zit er tryptofaan in cacao, een stofje dat je vrolijk maakt en een ontspannende werking heeft. Als je dagelijks 40 gram donkere chocolade eet, neemt het aantal stresshormonen in je bloed af.

Rauwe chocola is het puurst: deze repen bevatten de meeste cacao. Ook zijn de cacaobonen koud gemalen in plaats van gebrand en zijn er geen smaakmakers aan toegevoegd.

4. Cheddarkaas

Deze kaas heeft niet zo’n goede naam. Hij heeft zijn uiterlijk niet mee: een oranjekleurig stukje kaas met een plakkerige textuur ziet er niet echt gezond uit. Dat je ‘m ook tegenkomt op vette hamburgers van Mac Donalds zorgt ervoor dat je de cheddar snel uit je dieet bant. Toch is cheddarkaas helemaal niet zo slecht als het lijkt.

In cheddar zitten namelijk mineralen zoals zink en fosfor. Zink zorgt voor een goede werking van je afweersysteem en van fosfor krijg je sterke botten en tanden. Dit gaat over echte cheddarkaas van goede kwaliteit. Echte cheddarkaas is van rauwe melk gemaakt en bevat van nature probiotica. Rauwe kazen ondersteunen je darmflora en zouden een positieve werking op je gezondheid hebben.

Fabriekskaas is gemaakt van gepasteuriseerde melk. Alle probiotica is dan verdwenen door verhitting van de kazen. Die goedkope plakjes kaas uit de supermarkt kun je dus beter laten liggen.

5. Chocolademelk

Een beker warme of koude chocola na het sporten stimuleert je spierherstel en de opbouw van je spieren. Het bruine drankje zit boordevol koolhydraten en eiwitten die je lichaam sneller opneemt dan ieder ander sport- of energiedrankje. De flavonoïden die in je chocolademelk zitten, zorgen voor meer zuurstof in je bloed waardoor de bloedstroom verbetert. Hierdoor onthoud je dingen beter.

Door chocolade te verwarmen, komen er veel antioxidanten vrij. Kies daarom voor stokjes met pure chocolade en laat die smelten in je melk. Een ander voordeel: doordat je erg verzadigd bent na het drinken van deze dorstlesser voorkom je nog meer lekkere trek.

Chocolademelk is vullend en zoet, maar je kunt je beker zo caloriearm maken als je zelf wilt. Magere melk en pure chocolade zijn fijne alternatieven voor een pak uit de supermarkt. Die flinke dot slagroom en volle melk in combinatie met witte- of melkchocolade maken je drankje wél ongezond.

Gezond genieten

Pindakaas, popcorn, cheddarkaas en chocolade(melk) zijn niet de enige bronnen van stofjes die goed zijn voor je gezondheid. Deze stoffen vind je bijvoorbeeld ook in groente en fruit. Je hoeft dus niet per se pindakaas of chocolade eten om ze binnen te krijgen. Dat neemt niet weg dat veel mensen het genoemde broodbeleg en de verschillende snacks erg lekker vinden. Af en toe en met mate genieten: daar is niks mis mee.