zaterdag, 18 januari 2020

Wat is een goed ontbijt als je wilt afvallen?

Ik ben 57 jaar en zou graag 4 kilogram willen afvallen. Wat kan ik het beste als ontbijt eten?
Tineke

Patricia Schutte, voedingsdeskundige

De dag beginnen met een gezond ontbijt is goed voor iedereen. Als je op de webpagina hoeveel en wat kan ik per dag eten je leeftijd en geslacht invult, krijg je volop inspiratie voor een gezond en lekker ontbijt. Hieronder hebben we alvast 4 voorbeelden voor je op een rij gezet. Deze ontbijtjes passen allemaal binnen de Schijf van Vijf.

Door minder en gezonder te eten kun je op een gezonde manier afvallen. Minder eten en vooral minder snacken is daarbij het belangrijkste. Op Mijn Voedingscentrum kun je precies bijhouden wat je eet, hoeveel je beweegt en wat je gewicht en BMI is. Ook kun je hier doelen instellen, bijvoorbeeld om minder te snoepen en snacken. Succes!

Gezond ontbijt – 4 voorbeelden

Ontbijt 1

  • 1 (geroosterde) volkoren boterham besmeerd met halvarine uit een kuipje en notenpasta
  • 1 sneetje volkoren knäckebröd besmeerd met halvarine uit een kuipje, 1 belegd met Leidse (20+) komijnekaas
  • Glas karnemelk (1½ dl)
  • Thee zonder suiker

Ontbijt 2

  • 2 volkoren boterhammen besmeerd met halvarine uit een kuipje, 1 met een plakje 30+ kaas en 1 met een gekookt ei
  • Glas karnemelk (1½ dl)
  • Thee zonder suiker

Ontbijt 3

  • Bord havermoutpap van 2½ dl halfvolle melk met 1 eetlepel rozijnen en een mandarijntje
  • Thee zonder suiker

Ontbijt 4

  • Fruitsalade van bijvoorbeeld kiwi, bessen, banaan, nectarine (200 gram totaal)
  • Thee zonder suiker

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Patricia Schutte werkt al meer dan 25 jaar als voorlichter bij het Voedingscentrum in Den Haag. Ze geeft antwoord op vragen over gezond, duurzaam en veilig eten.