Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 21 september 2017

10 redenen waarom buikvet hardnekkig is

Leeftijd, stress en andere oorzaken

Een te veel aan buikvet kan leiden tot hartproblemen, diabetes type 2, insulineresistentie en sommige vormen van kanker. Als je te veel buikvet hebt, is het dus van groot belang er iets aan te doen. Maar vet verliezen in die zone is moeilijk. Tien redenen waarom dat zo moeilijk is.

Een platte buik is niet alleen mooier, maar ook gezonder. Is het je niet gelukt om met een dieet en lichaamsbeweging je buikvet weg te krijgen? Er zijn nog talloze andere factoren die een rol kunnen spelen.

1. Leeftijd

Als je ouder wordt, verandert je lichaam. Zo wijzigt ook - van mannen én vrouwen - de stofwisseling. Naarmate de leeftijd vordert heb je minder calorieën nodig om het lichaam normaal te laten functioneren. Daarnaast krijgen vrouwen ook nog eens te maken met de overgang. Als vrouwen aankomen in de menopauze is dat vaak bij de buik. Door alle veranderingen van hormonen is het lastiger - maar niet onmogelijk - om af te vallen.

2. Verkeerde oefeningen

Doe je regelmatig crunches totdat je niet meer omhoog kan komen? Stop ermee! Je kunt veel beter je hele core trainen, oftewel rug-, bekken en de buikspieren. Door oefeningen voor je core - zoals bijvoorbeeld de plank - te doen gebruik je meer spieren en verbrand je meer calorieën.

3. Bewerkte voedingsmiddelen

Als je van je buikvet af wilt, zul je bewerkte voedingsmiddelen moeten vermijden. Neem dus bijvoorbeeld geen koek, snoep, chips, friet en toetjes. Maar neem vers fruit, groente, noten en volkorenproducten.

4. Slechte vetten

Het menselijk lichaam kan niet zonder vetten. Maar het ene vet is het andere vet niet. Eet zo min mogelijk verzadigde vetten. Onverzadigde vetten heb je wel nodig. Alle vissoorten bevatten onverzadigde vetten. Vette vissoorten, zoals haring, makreel, zalm en paling bevatten de meeste onverzadigde vetzuren. Ook olijfolie en avocado's zijn een bron van onverzadigd vet. Gezonde vetten kunnen ook leiden tot gewichtstoename, dus neem deze met mate.

5. Stress

Heb je last van stress en eet je daardoor meer? Logisch dat je niet afvalt en misschien zelfs wel in gewicht toeneemt. Dat is overigens niet de enige verklaring. Door stress maakt je lichaam meer van het hormoon cortisol aan. Dit hormoon verhoogt de hoeveelheid vet in het lichaam en vergroot de vetcellen.

6. Te weinig slaap

Uit verschillende studies is gebleken dat een tekort aan slaap of een onregelmatig slaappatroon het risico op overgewicht verhoogt. Ook vergroot slecht slapen de kans op diabetes type 2.

7. Te weinig eten

Naast te weinig slapen, is ook te weinig eten niet goed voor je slanke lijn. Als je ineens te weinig gaat eten, gaat je lichaam in de 'spaarstand'. Op korte termijn val je af, maar als je daarna weer gewoon gaat eten kom je meteen weer aan. Het welbekende jojo-effect. Veel beter is om anders te gaan eten. Zoals eerder al genoemd: groente, fruit en volkorenproducten.   

8. Niet intensief genoeg trainen

Sport je wel, maar helpt het niet? Mogelijk is je workout niet intensief genoeg. Om genoeg calorieën en vet te verbranden moet je intensief sporten.

9. Appelfiguur

Mooie slanke benen, maar wel een buikje? Dan heb je waarschijnlijk een appelfiguur. Dit is genetisch bepaald en ja dit is moeilijker te bestrijden, maar het is niet onmogelijk.

10. Motivatie ontbreekt

Een platte buik heb je niet in één week of in een paar stappen. En heb je eenmaal een platte buik? Dan zal je er continu aan moeten werken om ook een platte buik te behouden. Kortom: wekelijks trainen, goed op je voeding letten en zorgen dat je gemotiveerd blijft. Als het je aan motivatie ontbreekt, gaat het je zeker nooit lukken.

Bron(nen):