vrijdag, 14 augustus 2020

Helpt magnesium bij slapeloosheid?

Helpt magnesium bij slapeloosheid?
Femke
Amsterdam

Patricia Schutte, voedingsdeskundige

Nee, magnesium helpt niet bij slapeloosheid. Magnesium is een mineraal dat onder andere nodig is voor de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen en is van belang voor het goed functioneren (strekken en samentrekken) van spieren, zoals de hartspier. Een tekort aan magnesium kan leiden tot algehele lusteloosheid of vermoeidheid, (nachtelijke) spierkrampen en in extreme gevallen hartritmestoornissen.

Maar het is moeilijk vast te stellen of deze verschijnselen echt door een magnesiumtekort komen. Stress kan bijvoorbeeld ook een oorzaak zijn. Daarnaast komt een tekort aan magnesium niet snel voor. Magnesium zit namelijk in veel voedingsmiddelen: brood, graanproducten, groente, melk(producten) en vlees.

Als je je zorgen maakt of je wel genoeg magnesium binnenkrijgt, kun je een tijdje Mijn Eetmeter van het Voedingscentrum invullen. Hierin wordt bijgehouden of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Als hieruit blijkt dat je te weinig binnenkrijgt, is dat op te lossen door bijvoorbeeld meer groente, graanproducten of melkproducten te gebruiken.

Een gevarieerde voeding levert voldoende magnesium. Het is dus niet nodig om een tablet of een ander supplement met magnesium te nemen. Als je besluit toch een supplement te gebruiken, let er dan op dat je niet teveel magnesium binnenkrijgt. Want dat kan darmklachten geven. Je krijgt te veel binnen bij meer dan 250 milligram magnesium per dag éxtra (dus naast de magnesium dat in je eten zit).

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Patricia Schutte werkt al meer dan 25 jaar als voorlichter bij het Voedingscentrum in Den Haag. Ze geeft antwoord op vragen over gezond, duurzaam en veilig eten.