Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
maandag, 27 maart 2017

9 keer gezonde gewrichten

Bescherm ze tegen stijfheid en pijn

Een gewricht is het punt waar twee of meer botten met elkaar verbonden zijn. Ze zorgen ervoor dat je soepele bewegingen kunt maken. Gezonde mensen beschouwen goed werkende gewrichten meestal als vanzelfsprekend, maar door ziekte of ouderdom kunnen ze worden aangetast. Lief zijn voor je gewrichten is altijd belangrijk, maar dat geldt zeker als ze pijnlijk zijn.

1. Blijf bewegen

Hoe meer je beweegt, des te minder stijf zullen je gewrichten zijn. Zorg tijdens het lezen, televisie kijken en werken dat je vaak van positie verandert. Neem korte pauzes en beweeg! Voor je gewrichten geldt heel sterk ‘use it or lose it’: als je ze weinig gebruikt zullen eventuele klachten erger worden.

2. Bescherm je gewrichten

Een val of blessure kan flinke schade aan je gewrichten veroorzaken. Draag dus elleboog- en kniebeschermers bij sporten als skaten. Heb je al last van je gewrichten? Kies dan tijdens het sporten voor een brace.

3. Ga voor een gezond gewicht

Als je te zwaar bent, moeten je gewrichten harder werken. Bij pijnlijke gewrichten kan het dus zeker helpen om een paar kilo af te vallen. Alle beetjes helpen: de belasting van je knieën, heupen en rug neemt al snel af.

4. Sport op lage intensiteit

Wandelen, fietsen, zwemmen. Het zijn allemaal sporten die goed zijn voor de gewrichten. Als je op hoge intensiteit of schokkend beweegt, neemt de kans op gewrichtsblessures toe. Lichte krachttraining is ook belangrijk: hiermee kun je de spieren rondom je gewrichten versterken. Heb je al artritis? Overleg dan eerst met een arts of fysiotherapeut.

5. Versterk je core

Sterke buik- en rugspieren zijn belangrijk voor een goede stabiliteit. Hoe meer stabiliteit je hebt, des te kleiner is de kans op schade aan je gewrichten als gevolg van een val. Het is dus belangrijk om core-training toe te voegen aan je wekelijkse work out.

6. Eet vis

Omega-3-vetzuren uit vette vis zoals zalm en makreel kunnen helpen om je gewrichten gezond te houden. Daarbij vermindert het ontstekingen die gewrichtspijn en gevoeligheid kunnen veroorzaken. Als je niet van vis houdt kun je ook visoliecapsules slikken. Sommige mensen hebben ook baat bij glucosamine.

7. Zorg voor een goede houding

Rechtop staan, netjes zitten, een goede houding beschermt al je gewrichten. Van de nek tot je knieën. Zorg dus dat je werkplek goed is afgesteld. Met wandelen en zwemmen kun je je houding verbeteren. Bij snelwandelen moeten je spieren harder werken om goed rechtop te blijven.

Denk als je staat aan een denkbeeldig touwtje dat je vanaf je kruin rechtop trekt. Oren, schouders, heupen, knieën en enkels moeten in een rechte lijn zijn. Op die manier zorgen je spieren en botten ervoor dat er zo min mogelijk spanning staat op je gewrichten.

8. Koel pijnlijke gewrichten

IJs is een natuurlijke pijnstiller. Zeker bij gewrichtsklachten en warme gezwollen gewrichten kan ijs uitkomst bieden. Het vermindert eventuele zwelling als je er zo snel mogelijk mee begint. Je kunt het koelen met ijs eventueel ieder half uur herhalen, maar koel zeker niet langer dan 15 tot 30 minuten na elkaar. Heb je geen coldpack of ijs, houd je gewrichten dan onder de koude kraan of gebruik een pak groenten uit de vriezer.

9. Ontspan regelmatig

Een lekker warm bad of een douche kunnen wonderen doen voor je gewrichten. Datzelfde geldt voor een massage. Je laten masseren is natuurlijk het lekkerst, maar ook zelf kun je je gewrichten verwennen. Sommige mensen knappen op van een (infrarood)sauna.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

7 Comments

Door Inci (niet gecontroleerd) op di, 06/14/2016 - 19:35

ik dacht dat infrarood sauna/lamp juist goed is voor gewrichten en mensen met fybromyalgie. Kunt u aangeven waarom u huisarts dit niet aanraadt, met name voor artrose?

Door Doralin (niet gecontroleerd) op di, 06/14/2016 - 13:12

2 lepels lijnzaad hebben meer Omega 3 dan 85 g zalm: 7g vs. 2g

Door Ismakogie Vereniging (niet gecontroleerd) op zo, 06/12/2016 - 14:27

Ontdek wat voor jou goed voelt, verbeter je manier van bewegen, je houding wordt beter en je voelt je prettig!

Leer te voelen wat er in je lichaam gebeurt wanneer je de praktische technieken van de houding- en bewegingsmethode Ismakogie toepast. De oefeningen zijn heel klein, zelfs de kleinste oefening werkt in het hele lichaam door. Je leert je eigen mogelijkheden kennen, waarderen en toepassen.

Al gauw ga je deze manier van bewegen toepassen bij je dagelijkse activiteiten zoals (gaan) staan, zitten, lopen, fietsen, tillen etc.

Ismakogie is ontwikkeld door professor Anne Seidel uit Wenen (1900 – 1997). Zij ontdekte de samenhang tussen de verschillende spieren ontwikkelde een bewegingspatroon gericht op het verbeteren van je houding waardoor ook lichamelijke (pijn)klachten verminderen en kunnen worden voorkomen.

Er zijn in Nederland zo'n 50 docenten actief. Wil je weten of er ook een docent is bij jou in de buurt, kijk dan op http://www.ismakogie.nl onder cursussen of stuur een bericht naar secretariaat@ismakogie.nl

Door chris (niet gecontroleerd) op za, 07/04/2015 - 23:39

pas op met infrarood(lamp) of sauna mijn HA rade dat af bij artrose., wees zuinig op je zelf beweeg voldoenden ga naar een goede sport school luister naar je eigen lichaam zoek de balans voor je zelf.

Door hooijdonk (niet gecontroleerd) op wo, 04/09/2014 - 08:31

Koelen met ijs ? de meningen zijn daar over verdeeld !

Door Hetty Kortekaas (niet gecontroleerd) op di, 04/08/2014 - 13:14

Goed stuk over de gewrichten, ik mis alleen nog het water drinken.

Door SPNGZH_4200721 op zo, 04/06/2014 - 12:53

Kunnen jullie ook iets vertellen over blaarbehandeling voor wandelaars en hardlopers. Liever geen compeed of second skin gebruiken want als je een blaar hebt dan trek je de blaar stuk.