zondag, 23 februari 2020

Wat kan mijn kind eten en drinken voor en na het sporten?

Mijn dochter sport erg veel. Ze is 11 jaar. Wat en wanneer kan ze het beste eten/drinken?
Karen

Patricia Schutte, voedingsdeskundige

Als je gaat sporten is het verstandig om ruim ervoor te eten en te drinken. Wij adviseren ongeveer 2 tot 3 uur voor je gaat sporten een goede maaltijd te eten, en ongeveer een halve liter water te drinken. Dan heb je voldoende energie en vocht voor de inspanning.

Eet je toch korter van tevoren, neem dan een kleine, lichte maaltijd. Bij een zware, vette maaltijd kan het eten langer in je maag blijven en kun je er tijdens het sporten last van krijgen. Bij sommige mensen kan ook pittig eten, en het eten van prei en ui, voor maag- en darmproblemen zorgen tijdens de inspanning.

Voor het sporten kun je iets kleins eten, dat voldoende energie en voedingsstoffen levert en waardoor je een hongergevoel kunt voorkomen. Bijvoorbeeld:

  • Een klein deel (minder dan de helft) van je maaltijd. Het grootste deel eet je na het sporten.
  • Een volkoren boterham met halvarine en notenpasta (100% noten, zonder toevoegingen).
  • Een volkoren knäckebröd met halvarine en 30+ kaas of geitenkaas.
  • Een schaaltje magere yoghurt met stukjes vers fruit.
  • Snackgroenten.

Eet na het sporten een normale hoofdmaaltijd: een ontbijt, een lunch of een avondmaaltijd. Zij leveren alle voedingsstoffen die je nodig hebt, dus ook voldoende koolhydraten voor energie en voldoende eiwitten voor spierherstel. Drink daarbij voldoende vocht, het liefst water. Sportdrank nemen is niet nodig als je ongeveer een uur lang intensief sport.

Kijk hier voor uitgebreide tips over sport en voeding.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Patricia Schutte werkt al meer dan 25 jaar als voorlichter bij het Voedingscentrum in Den Haag. Ze geeft antwoord op vragen over gezond, duurzaam en veilig eten.