maandag, 21 juni 2021

7 meestgestelde vragen over vitamine B6

Is een teveel aan vitamine B6 schadelijk?

Veel mensen maken zich zorgen over de hoeveelheid vitamine B6 die zij binnenkrijgen. Want wat weten we eigenlijk allemaal over deze vitamine: hebben we B6 nodig? Wat is te veel en is een teveel schadelijk voor je gezondheid? Dit zijn de zeven meestgestelde vragen over vitamine B6.

1. Heb je vitamine B6 nodig?

Je hebt vitamine B6 nodig. Vitamine B6 (pyridoxine) is namelijk belangrijk bij de stofwisseling, vooral de afbraak en opbouw van aminozuren, waaruit eiwitten zijn opgebouwd. Daarnaast is het onmisbaar voor een goede weerstand, het zenuwstelsel, de aanmaak van rode bloedcellen, de werking van bepaalde hormonen en de energievoorziening. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, de ADH, is voor volwassenen vastgesteld op 1,5 milligram per dag. Dat komt bijvoorbeeld overeen met zes volkoren boterhammen.

De vitamine zit in vlees, eieren, vis, brood en andere graanproducten, aardappelen en peulvruchten. Groenten, melk en melkproducten zoals kaas bevatten ook vitamine B6, maar in kleinere hoeveelheden.

2. Wat is te veel vitamine B6?

De Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) heeft een maximaal veilige bovengrens voor vitamine B6 gesteld van 25 milligram per dag voor volwassenen. Voor kinderen ligt deze grens lager. Twijfel je of heb je klachten? Neem dan contact met je huisarts. Die kan zo nodig je bloed onderzoeken.

3. Is een teveel aan vitamine B6 schadelijk?

Als je lange tijd te veel vitamine B6 per dag binnenkrijgt, dan kan dat schadelijk zijn. Het kan leiden tot aantasting van het zenuwstelsel, waardoor gevoelloosheid, tintelingen of ernstige zenuwpijn in de handen en voeten kan ontstaan. Dit noem je perifere neuropathie.

4. Kun je bij een overdosis B6 dezelfde klachten ervaren als bij B12?

In tegenstelling tot vitamine B6, kan een teveel aan vitamine B12 geen kwaad. Het lichaam zorgt er namelijk voor dat er niet te veel vitamine B12 uit het maag-darmkanaal in het lichaam wordt opgenomen. Wel kan juist een tekort aan B12 leiden tot een vorm van bloedarmoede: macrocytaire anemie. Je kunt dan last krijgen van dezelfde neurologische klachten als wanneer je een teveel aan B6 hebt, zoals gevoelloze vingers en tenen, tintelingen en problemen met je evenwicht. Dit kan verwarrend zijn. Daarom is het belangrijk om bij twijfels of klachten contact op te nemen met je huisarts.

5. Verdwijnen klachten weer na het stoppen met een supplement met vitamine B6?

Meestal verdwijnen je klachten nadat je stopt met het voedingssupplement, maar dit kan maanden tot jaren duren.

6. Ik heb een teveel aan vitamine B6 zonder een supplement te slikken. Hoe kan dit en wat kan ik doen om B6 in mijn bloed te laten zakken?

Het is niet mogelijk om een teveel aan vitamine B6 binnen te krijgen met de normale voeding. Dit kan alleen gebeuren als je te veel vitaminesupplementen gebruikt of vitaminesupplementen met hoge gehaltes aan vitamine B6. Is dit niet het geval? Een te hoog vitamine B6-gehalte kan ook komen doordat je (ongemerkt) producten binnenkrijgt waaraan de vitamine is toegevoegd, zoals sommige (multivitamine)sappen, verrijkte zuiveldranken en energie- en sportdrankjes. Wees hier alert op en blijf gezond eten. En ook hier geldt het advies: neem bij twijfels contact op met je huisarts.

7. Kun je ook een tekort hebben aan vitamine B6?

Wie voldoende en gevarieerd eet, krijgt genoeg B6 binnen. In Nederland komt een tekort aan vitamine B6 dan ook nauwelijks voor. Daarom is het gebruik van vitaminesupplementen voor de meeste mensen niet nodig, omdat het geen extra gezondheidsvoordeel oplevert.

Wil je wel graag een supplement gebruiken? Het Voedingscentrum adviseert om niet meer dan 100 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) te nemen. Op het etiket geeft de referentie-inname (RI) aan wat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is. In het geval van vitamine B6 neem je dus niet meer dan 1,5 milligram per dag via een supplement.