zondag, 12 juli 2020

Mindfulness: de rozijnoefening

Oefenen met aandacht

Deze oefening is vaak de eerste die je doet bij een mindfulnesscursus: de rozijnoefening. Je gaat één rozijntje eten. En dan niet hap, slik, weg, maar met je volle aandacht.

Natuurlijk kun je gedachteloos een doosje rozijnen wegknagen. Bij deze oefening gaat het er juist om dat je heel bewust de rozijn bestudeert en opeet. Zo maak je kennis met mindfulness en ga je misschien al een beetje anders naar de wereld kijken.

Het enige wat je nodig hebt is een rozijntje en een rustige plek. Volg alle stappen op je gemak. Neem er steeds zeker 10 seconden de tijd voor, langer mag ook.

  1. Leg de rozijn op je hand. Houd hem ook eens vast tussen je duim en wijsvinger.
  2. Kijk er naar alsof je nog nooit een rozijn gezien had.
  3. Wat zie je allemaal? Kleurverschillen, rimpeltjes, gladde plekken, hoe ziet de vorm eruit?
  4. Doe eventueel je ogen dicht en voel aandachtig hoe de rozijn aanvoelt. Hard of zacht, glad of rimpelig. Wat gebeurt er als je erin knijpt of als je de rozijn tusssen je wijsvinger en duim beweegt?
  5. Houd de rozijn bij je oor. Knijp er eens in. Wat hoor je? Of hoor je helemaal niks?
  6. Breng het rozijntje naar je neus. Ruik je iets? Zo ja, wat? Probeer de geur te omschrijven.
  7. Krijg je al trek in de rozijn? Hoe voelt dat precies? Merk op wat er in je lichaam gebeurt.
  8. Leg de rozijn in je mond, op je tong. Bijt er nog niet op, maar voel heel bewust hoe het rozijntje daar ligt. Misschien merk je het gewicht van de rozijn op je tong.
  9. Beweeg het rozijntje door je mond. Van links naar recht, van voor naar achter. Duw het tegen je gehemelte. Wat voel je? Voelt de rozijn nu anders aan dan toen je hem in je hand hield? Proef je een bepaalde smaak?
  10. Kauw even op de rozijn en merk op wat er allemaal gebeurt. De textuur van de rozijn verandert, er komt smaak en speeksel vrij.
  11. Hoe voelen je mond, tanden, kaakspieren? Bespeur je ergens spanning?
  12. Op welke plek in je mond of op je tong proef je de rozijn het beste?
  13. Geniet van de smaak, probeer deze eens te omschrijven.
  14. Heb je zin om de rozijn door te slikken? Merk eerst eens op hoe die neiging of drang eigenlijk voelt.
  15. Slik de rozijn dan door en probeer hem zo lang mogelijk in de gaten te houden.
  16. Voel je de rozijn in keel, je slokdarm, je maag?
  17. Sta stil bij hoe je lichaam aanvoelt na het eten van de rozijn en het doen van deze oefening. Is er iets verandert of juist niet?

De winst van mindfulness

In 8 lessen ervaar je wat mindfulness is via alledaagse activiteiten, meditaties en mindful bewegen. Je betaalt nu slechts €35 in plaats van €55 voor deze en andere online cursussen van Etadoro.

Meer mindfulnessoefeningen

Waarschijnlijk heb je nog nooit zo aandachtig iets gegeten. Het is dan ook niet gek als je gedachten af en toe afdwalen. Dat geeft niet en maakt juist onderdeel uit van het oefenen met mindfulness. Merk je dat je tijdens de oefening bezig bent met je volgende afspraak of wat je nog allemaal moet doen? Merk het op en breng je aandacht rustig terug naar de oefening. Als je het vaker doet, wordt het makkelijker om je te concentreren.

Je kunt deze oefening herhalen, met bijvoorbeeld ander fruit, een stuk groente of een nootje. Of probeer de mindfulnessoefeningen bodyscan en even adempauze.

Trefwoorden: