donderdag, 17 oktober 2019

Breekt melk ijzer af?

Mijn echtgenote en ik drinken al jaren karnemelk bij de (brood)lunch. Sommige mensen beweren dat je melkproducten bij het eten moet vermijden vanwege ijzerafbraak. Klopt dat?
Kier

Anita Mulderij, voedingsdeskundige

Calcium, wat onder andere in zuivel zit, remt inderdaad de opname van heemijzer (ijzer uit dierlijke producten). Zorg er daarom voor dat je voldoende ijzer uit plantaardige producten binnenkrijgt zoals rauwe noten, groene bladgroenten en peulvruchten. Calcium remt de opname van ijzer uit plantaardige producten (non-heemijzer) veel minder.

Vitamine C

Vitamine C versterkt de opname van ijzer, dus je kunt bij de lunch beter een verse groente- of fruitsap drinken in plaats van karnemelk. Pas evengoed op met het drinken van zuivel. Wij missen enzymen in onze darmen om dit goed te kunnen verteren, drink het daarom met mate. Kies als je toch melk wilt drinken voor rauwe, gefermenteerde volle zuivel.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Anita Mulderij is voedingsdeskundige bij jasperalblas.nl. Zij beantwoordt niet langer vragen voor Gezondheidsnet.