dinsdag, 25 februari 2020

5 vragen over de sociale angststoornis

Alsof je extreem verlegen bent

Veel mensen voelen zich wel eens ongemakkelijk in een grote groep onbekende mensen of als ze in het openbaar het woord moeten voeren. Je verlegen voelen in bepaalde situaties hoeft geen groot probleem te zijn. Ga je sociale situaties uit de weg en belemmert je angst voor anderen je in je dagelijks leven? Dan kan er sprake zijn van een sociale angststoornis.

1. Wat is een sociale angststoornis?

Bij een sociale angststoornis (ook wel sociale fobie genoemd) lijkt het alsof iemand erg verlegen is. Een sociale angststoornis gaat echter verder dan verlegenheid. Mensen met deze stoornis zijn extreem bang dat andere mensen hen raar vinden.

Het kan ook zijn dat zij bang zijn voor hun eigen reacties op sociale situaties. Zo kunnen mensen bloosangst of een trilfobie hebben, dus bang zijn dat zij erg gaan blozen of trillen als zij contact hebben met mensen. Hierdoor gaan zij de door hen gevreesde sociale situatie uit de weg. Als zij toch terechtkomen in een dergelijke situatie, dan kost het hen grote moeite deze situatie te doorstaan. Dit heeft een negatieve invloed op hun dagelijks functioneren. 

2. Wat is het verschil met verlegenheid?

Iedereen is wel eens verlegen, in verschillende situaties en op verschillende momenten. Zo is de een verlegen in een groep mensen en de ander als hij of zij moet praten met een persoon die aanzien geniet. Verlegen mensen hebben dus wel sociale angsten, maar hun dagelijks functioneren wordt er niet zo extreem door belemmerd. Mensen die verlegen zijn zullen ook minder snel sociale situaties vermijden dan mensen met een sociale angststoornis.

3. Bij hoeveel mensen in Nederland komt de sociale angststoornis voor?

Bijna 10 procent van de Nederlandse bevolking heeft in de loop van zijn of haar leven last van een sociale angststoornis. Onder vrouwen komt de stoornis vaker voor dan onder mannen. De sociale angststoornis lijkt bij ouderen beduidend minder vaak voor te komen dan bij jongere leeftijdsgroepen. In meer dan 50 procent van de gevallen is de stoornis voor het veertiende jaar ontstaan.

4. Is een sociale angststoornis te behandelen?

Ja, een sociale angststoornis is vaak goed te behandelen door een professionele hulpverlener als een psycholoog of psychiater. Dit houdt in dat de angst en het vermijden van sociale situaties verminderd kan worden.

Zowel cognitieve gedragstherapie als medicijnen blijken effectief te zijn bij een sociale angststoornis. Meestal kiezen hulpverleners voor cognitieve gedragstherapie als eerste stap. Deze therapie kan ook gecombineerd worden met medicijnen.

5. Kan ik zelf iets doen bij angst in sociale situaties?

Ontspanningsoefeningen kunnen helpen bij een sociale angststoornis. Zo kunnen mensen door regelmatig ontspanningsoefeningen te doen hun algehele spanningsniveau omlaag brengen. Dit kan hen helpen zichzelf in de hand te houden bij stressvolle situaties.

Ontspanningsoefeningen kunnen ook helpen bij het omgaan met angstgevoelens. Angstige mensen hebben de neiging 'hoog' te gaan ademhalen, namelijk via de borst. Door te leren op een ontspannen manier te ademen (via de buik) kunnen zij hun ademhaling tijdens angstige momenten reguleren. Dit helpt om meer te ontspannen en hierdoor neemt hun angst af.   

Meer weten?

Kijk voor meer informatie over de sociale angststoornis op de website van Fonds Psychische Gezondheid.

Bron(nen):