zondag, 26 januari 2020

Wat is een veilige hartslag bij sporten na hartaanval?

In januari heb ik een hartaanval gehad. Ik neem de gebruikelijke medicatie, waaronder de bètablokker 2 milligram bisoprolol. Ik ben 51 jaar en mijn hartslag in rust is 55. Ik sport vrij veel waaronder mountainbiken, sportschool en voetbal. Wat is voor mij ongeveer een veilige hartfrequentiezone om te trainen? Ik merk in de sportschool dat ik bijvoorbeeld op een fiets of crosstrainer bij een hartfrequentie van 120 à 130 al een behoorlijke inspanning lever en snel moe word. Of zit ik dan al aan of tegen mijn limiet? Indien ik de hartfrequentie onder de 100 houd, kan ik het lang volhouden. Maar is dit niet te laag om conditie op te bouwen?
Harry

Mark Chen, fysiotherapeut

Trainen met bètablokkers is lastig en werkt nogal anders dan zonder.

Normaal gesproken bereken je de maximale hartslag via de formule 220 - leeftijd. In jouw voorbeeld kom je daarbij uit op een maximale hartslag van 169. Van deze maximale hartslag neem je vervolgens een percentage, waarbij de hoogte van het percentage overeenkomt met het doel dat je wilt bereiken. 60 tot 80 procent wordt gehanteerd om de vetverbranding aan te spreken, alles boven de 80 procent wordt gezien als 'cardiotraining', dus conditieverbetering.

Veilige zone

Om een simpel antwoord te geven op jouw vraag: alles onder een (sub)maximaal percentage van je hartslag wordt gezien als een veilige zone.

Hartslag begrensd

In jouw geval werkt dat alleen wel iets anders. Wanneer je een bètablokker slikt, is je hartslag begrensd. Het is alsof er een rem zit op het pompvermogen van het hart. Hierdoor raakt het hart niet overmatig belast. Dat betekent alleen ook dat het berekenen en trainen op hartslagzone niet meer betrouwbaar is.

Stel je de volgende situatie voor: je gaat op een crosstrainer staan en begint de weerstand op te bouwen. De benen en de rest van het lichaam zullen na verloop van tijd steeds harder moeten werken en de benodigde hoeveelheid zuurstof gaat hierdoor omhoog.

Je gaat sneller ademen om meer zuurstof binnen te krijgen en het hart gaat harder pompen om deze hoeveelheid zuurstof rond te krijgen. Maar dit kan niet. Het hart is namelijk begrensd tot een bepaalde hoeveelheid slagen en kan deze vraag dus niet bijbenen. Het kan daardoor zijn dat je wel voélt dat je veel inspanning levert, maar de hartslag laat dat niet zien.

Advies

Er zijn twee dingen die je kunt doen:

  1. Leren omgaan met het trainen met een bètablokker. Je zult dan dus meer moeten vertrouwen op de inspanning die je gevoelsmatig levert en afstappen van hartslagtraining.
  2. Overleggen met je huisarts over het afbouwen of stoppen met de bètablokkers. Soms zijn er alternatieve opties mogelijk, zoals het overstappen naar een ACE-remmer in plaats van een bètablokker.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en snel weer de oude bent!

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Mark Chen is fysiotherapeut en NASM geschoolde personal trainer. Sinds augustus 2014 is hij werkzaam in Phnom Penh, Cambodja. Dry needling en medical taping zijn een belangrijk onderdeel van zijn visie en training voert de boventoon.