dinsdag, 20 april 2021

Hoe gezond is bananenbrood?

De naam bananencake zou beter zijn

Bananenbrood is enorm populair, om zelf te bakken of om te kopen in de winkel. Een lekker plakje bananenbrood als ontbijt, bij de koffie of als middagsnack. Daar kan toch niet veel mis aan zijn, of… toch wel?

Is het wel brood?

Laten we met de naam beginnen: bananenbrood. Het gemiddelde bananenbrood bestaat uit bananen, bloem, (kokos)olie, een zoet ingrediënt (zoals ahornsiroop, honing of dadels) en eieren. Dat is geen brood, dat is cake! Een cake bestaat namelijk ook uit bloem, boter, suiker en eieren. En brood bevat enkel (volkoren)meel of bloem, water, gist en zout. De term bananencake zou dus een stuk beter zijn.

Suiker is suiker

Hoe ziet het dan met het suikergehalte in bananenbrood, pardon: bananencake? De bananen zorgen sowieso al voor een zoete smaak en vruchtensuikers. Vaak worden er dan ook nog ‘natuurlijke zoetstoffen’ zoals ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker toegevoegd. Die zoetstoffen klinken wel gezonder, maar voor je lichaam is er geen verschil tussen kristalsuiker en natuurlijke suikers. Het is en blijft suiker. Gebruik je dadels als zoetmaker? Die bevatten ook veel suiker, met als klein bijkomend voordeel dat ze ook veel vezels bevatten. Als je echt rijpe bananen gebruikt die al wat bruin beginnen te kleuren, kun je gerust wat minder of zelfs helemaal geen suiker aan het bananenbrood toevoegen.

Waar zijn de vezels?

Een bananenbrood wordt meestal gemaakt van spelt- of tarwebloem. Het nadeel van bloem is dat het vrijwel geen vezels bevat. Daarvoor zou je volkorenmeel moeten gebruiken. Volkorenmeel is het meel dat je krijgt als je de hele graankorrel maalt. Er bestaat bijvoorbeeld volkorenmeel van spelt, tarwe maar ook van haver of rogge. In volkorenmeel zitten veel vezels en die maken je bananenbrood gezonder. Er zijn ook recepten voor bananenbrood met peulvruchten, bijvoorbeeld cannellinibonen. Dat maakt je bananenbrood nog vezelrijker!

Olie is geen must

Een bananenbrood wordt extra smeuïg als je boter, kokosolie of een andere olie gebruikt. Maar echt nodig is het niet. Bananenbrood bevat namelijk voldoende vochtrijke bestanddelen, zoals bananen, eieren en soms nog een scheut (plantaardige) melk. Dan is olie of boter eigenlijk niet per se nodig. Bananenbrood kun je ook luchtig en smeuïg krijgen door de eieren goed los te mixen voordat het meel en de bananen erbij gaan.

Amandelmeel als alternatief

Een bananenbrood met amandelmeel in plaats van bloem of meel kan natuurlijk ook. Dat maakt je bananenbrood zeker voedzamer door de vezels en gezonde vetten die in amandelen aanwezig zijn. Maar: je bananenbrood wordt er ook een stuk calorierijker door. Je kunt er ook voor kiezen om een deel amandelmeel te vervangen door bloem of volkorenmeel. Dan krijg je ook meteen een wat minder droog bananenbrood.

Upgrade je bananenbrood

Bananenbrood kan dus best veel suiker, vet en calorieën leveren, en daardoor niet echt gezond zijn. Toch blijft het een perfecte manier om je bruine, rijpe bananen te verwerken. Echt rijpe bananen zijn vaak al zo zoet dat je de extra zoetigheid van honing of suiker kunt weglaten of kunt minderen. Zorg dan dat je in plaats van witte bloem ook (deels) volkorenmeel en/of amandelmeel gebruikt, voor meer vezels en dus een voedzamer bananenbrood. En wat betreft die (kokos)olie: die kun je heel vaak achterwege laten. Zo wordt die zoete bananencake toch steeds meer een gezond bananenbrood.