dinsdag, 28 januari 2020

Kun je afvallen met een koolhydraatarm dieet?

Kun je afvallen met een koolhydraatarm dieet?
Alfred

Patricia Schutte, voedingsdeskundige

Bij elk dieet waarbij je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, val je af. Dit geldt ook voor een koolhydraatarm dieet. Maar als je evenveel calorieën binnenkrijgt, dan zorgt een dieet met weinig koolhydraten niet voor meer gewichtsverlies dan een dieet met veel koolhydraten.

Voordeel van een koolhydraatarm dieet is dat je naar verhouding meer eiwitrijke producten eet zoals vlees, vis, ei, zuivel en peulvruchten. Hierdoor houd je langer een gevoel van verzadiging. Dus je hebt langer het gevoel dat je vol zit. Eiwitten zijn ook belangrijk voor je spieren. Doordat je relatief veel eiwitten eet tijdens het afvallen, blijft je spiermassa behouden en verlies je vet.

Nadelen van een koolhydraatarm dieet kunnen zijn:

  • Koolhydraatarme diëten zijn vaak ook rijk aan vetten. Diëten die hoog zijn in vet, zijn vaak ook (te) hoog in verzadigd vet. Vanwege het risico op hart- en vaatziekten raden we aan producten met verzadigd vet zoveel mogelijk te vervangen door producten met onverzadigd vet. Vervang bijvoorbeeld roomboter en kokosvet door zachte en vloeibare vetten, zoals olijfolie, zonnebloemolie en vloeibaar bak- en braadvet. 
  • Koolhydraatrijke producten als volkorenbrood en graanproducten, fruit, peulvruchten en groente staan in de Schijf van Vijf. Hiermee verlaag je het risico op bepaalde hartziekten en diabetes type 2. Daarnaast zitten er in deze voedingsmiddelen B-vitamines, voedingsvezels en belangrijke mineralen, zoals ijzer, magnesium, chroom en zink. Bij een koolhydraatarm dieet – waarbij je deze producten mijdt – loop je dus meer kans op tekorten van deze voedingsstoffen. Daarnaast loop je ook de gezondheidswinst mis die aan deze producten wordt toegeschreven. 
  • Veel mensen houden een afvaldieet niet lang vol, omdat het te streng, te eenzijdig of te onpraktisch is. Bovendien is gewichtsverlies meestal niet blijvend, omdat er geen permanente gezonde leefstijl is aangeleerd. Afvallen zonder dieet kan door je leefstijl aan te passen.

Kijk hier voor tips om gezond af te vallen.

Koolhydraatarm dieet bij diabetes type 2

Sommige mensen met diabetes kunnen op korte termijn baat hebben bij een koolhydraatarm dieet. Over de effecten op lange termijn is weinig bekend. Als je diabetes hebt en een koolhydraatarm dieet wilt volgen, is een goede medische begeleiding en/of begeleiding van een diëtist extra belangrijk.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Patricia Schutte werkt al meer dan 25 jaar als voorlichter bij het Voedingscentrum in Den Haag. Ze geeft antwoord op vragen over gezond, duurzaam en veilig eten.