donderdag, 5 december 2019

Minder zin in seks door medicijn Methylfenidaat

Ik ben een vrouw van 66, ben niet getrouwd en heb géén kinderen.
Ik heb wel een seksuele relatie, wat ik zelf prima vind, alleen doordat er bij mij ADHD is geconstateerd slik ik nu Methylfenidaat en zit nog in de opbouw fase. Ik heb veel last van de bijwerkingen, waaronder ook minder zin in seks.
Mijn vriend heb ik verteld dat dit erbij hoort en het niet aan hem ligt, maar ik krijg dus geen hoogtepunt meer.
Vraag is: blijft dit zo? Of gaat dat over als ik goed ben ingesteld op de medicijnen? Mijn begeleider heeft dit wel verteld dat het libido kan veranderen. Weet u daar iets van?
Naam bekend op de redactie

Henriëtte Schoones, seksuoloog NVVS/relatietherapeut

Beste mevrouw,

Ik weet niet wat de reden is dat u op uw leeftijd dit middel voorgeschreven krijgt. Het is mij bekend dat uw klacht  “minder zin in seks” vaak voorkomt bij gebruik van Methylfenidaat .

Een orgasmestoornis is niet bekend als bijwerking van dit middel. Dit kan komen doordat u met minder zin in seks ook minder opgewonden raakt of de opwinding minder lang vast kunt houden, waardoor u geen hoogtepunt kunt bereiken. U kunt afwachten tot u goed bent ingesteld. Het kan zijn dat de klachten dan afnemen. Misschien zijn er ook andere manieren van vrijen waar u eventueel wel zin in heeft, die gericht zijn op klaarkomen. Wanneer dat allemaal niet helpt, adviseer ik u met de arts contact op te nemen die u dit middel heeft voorgeschreven, want er zijn ook alternatieven.

Henriette Schoones

Seksuoloog NVVS/ Relatietherapeut

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Henriëtte Schoones is gespecialiseerd in seksuele en relatieproblemen. Ze heeft een eigen praktijk voor seksuologie en relatietherapie in Tiel en werkt als seksuoloog in Ziekenhuis Rivierenland in samenwerking met de gynaecologen.