Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 25 juni 2017

Feiten & fabels over vitamine D

6 vragen over vitamine D beantwoord

Vitamine D is een van de weinige vitamines die ons lichaam zelf kan maken: onder invloed van UV-straling uit zonlicht wordt in onze huid cholesterol omgezet in vitamine D. Er gaan echter veel onjuistheden rond over deze supervitamine. Wij zetten feiten en fabels op een rij.

Vitamine D is van belang voor sterke botten

Feit. Vitamine D is samen met calcium belangrijk voor sterke botten en een sterk gebit. Vitamine D bevordert de opname van calcium door het lichaam. Maar dat is niet het enige. Vitamine D is ook van belang voor de weerstand en het goed blijven functioneren van de spieren.

Ons voedsel bevat geen vitamine D

Fabel. Vitamine D zit van nature in vette vis, zoals haring, makreel en zalm. Er zit ook een klein beetje in roomboter, volle zuivel en vet vlees. En het wordt toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten. Vitamine D is echter maar beperkt aanwezig in deze voedingsmiddelen; met alleen voeding ben je er dus niet. Wanneer je onvoldoende buitenkomt (zodat het lichaam vitamine D kan aanmaken), tot een risicogroep behoort of ouder bent (boven de vijftig voor vrouwen en boven de zeventig voor mannen), kan het verstandig zijn een D-supplement te nemen.

Vitamine D maak je ook zelf aan

Feit. Vitamine D is een van de vitaminen die ons lichaam zelf kan aanmaken, zo'n 70-90 procent van de benodigde hoeveelheid. Maar daarvoor hebben we de zon nodig, want dat aanmaken gebeurt in de huid, onder invloed van UV-straling uit zonlicht. Naarmate je ouder wordt, verandert het vermogen om vitamine D aan te maken.

Je kunt soms teveel vitamine D binnenkrijgen

Feit. Want vitamine D is een vetoplosbare vitamine en wordt dus opgeslagen in het lichaam. Echter een teveel aan vitamine D ontstaat niet erg snel en is uitzonderlijk. De Gezondheidsraad heeft voor de gehele Nederlandse bevolking een veilige bovengrens vastgesteld van 50 microgram/2000 IE per dag.

Extra vitamine D slikken is soms nodig

Feit. Sommigen van ons krijgen genoeg vitamine D binnen door voldoende producten met vitamine D te eten en regelmatig in de zon te zitten. Maar lang niet iedereen krijgt voldoende zonlicht op de huid en bovendien is er een grotere behoefte aan vitamine D bij het ouder worden. Terwijl het juist voor ouderen zo belangrijk is om een goede weerstand en sterke botten en spieren te houden, om vitaal te blijven.

De Gezondheidsraad adviseert daarom ouderen om dagelijks – winter én zomer – extra vitamine D te nemen, in de vorm van supplementen. Ook mensen die onvoldoende buiten komen en/of bedekkende kleding dragen en zwangere vrouwen doen er verstandig aan suppletie te nemen.

Je hoeft pas na je 65-ste vitamine D te slikken

Fabel. Tijdig inspelen op een mogelijk vitamine D-tekort in de voeding door het gebruik van  een vitamine D supplement, kan de natuurlijke weerstand bevorderen en helpen bij het behoud van een goed ontwikkeld stelsel van botten en spieren.

Wie slikt welke hoeveelheid?
 

10 microgram/400 IE

  • Kinderen tot 4 jaar
  • Mensen met een donkere huidskleur (vanaf huidtype IV)
  • Mensen die dagelijks weinig buitenkomen bij een hoogstaande zon*, die de zon mijden of die buiten lichaamsbedekkende kleding dragen
  • Zwangere vrouwen
  • Vrouwen van 50 tot 70 jaar

*Onvoldoende buitenkomen: dagelijks minder dan 15 tot 30 minuten tussen 11.00 - 15.00 uur met hoofd en handen ontbloot.

20 microgram/800 IE:

  • Mannen en vrouwen ouder dan 70 jaar
  • Mensen met osteoporose
  • Mannen en vrouwen van alle leeftijden die in een verpleeg- of verzorgingstehuis wonen

Bron(nen):

Reactie toevoegen

58 Comments

Door Leo Purist (niet gecontroleerd) op vr, 04/07/2017 - 09:11

ik zou graag iedereen willen adviseren het taalkundig gebrabbel èn de expertise van onze zelfbenoemde "vitamine-expert" Freddy Voortman met een glimlach terzijde te schuiven en te beschouwen als een kwalijke oprisping.

Door Martijn (niet gecontroleerd) op ma, 03/20/2017 - 14:27

Beste Petra,
dat u-tje voor de g, daar zit nog een stokje aan vast rechtsonder, toch? Dat is de griekse letter mu, en staat voor micro. Afgaand op wat je zegt is één tablet per dag dus voldoende.
Groeten, Martijn

Door willem (niet gecontroleerd) op wo, 02/08/2017 - 13:32

als je de taal al niet beheerst, wat moet ik hier dan mee?

Door Freddy Voortman... (niet gecontroleerd) op di, 02/07/2017 - 20:52

Ik ben het totaal niet eens met u bewering dat de door u aangegeven hoeveelheden per liter bloed deze gegevens zijn naar Amerikaanse normen volledig achterhaald. Verder is het volks verlakkerij om te beweren dat vitamine D uit een potje komt 95 % van vitamine D3 komt door fotosynthese tot stand in de huid Vitamine D3 is een half hormoon en half Vitamine ik daag u uit om dit bericht te publiceren maar daar heeft u het lef niet voor want u maakt niet waar wat u beweerd !!
Light Engineer en Vitamine expert
Freddy Voortman

Door D.Smit. (niet gecontroleerd) op vr, 02/03/2017 - 18:30

Ik gebruik vitamine XTRAC&D 3 van Lavisage,nu heb ik gehoord dat je hier nierfalen van kan krijgen,is dit zo??
Ik heb 1 nier en zit daar natuurlijk niet op te wachten.Dacht dat ik gezond bezig was.

Door Petra (niet gecontroleerd) op di, 01/24/2017 - 12:11

Ik ben 70 + dan wordt er gesproken over 20 microgram. Op mijn potje staat per tablet 25 ug. Wat betekent dat en is dan 1 tabl. P.d. Genoeg?

Door s de Ridder (niet gecontroleerd) op ma, 01/23/2017 - 18:29

ja door een hoge zonnebrandfactor kan u te weinig vitamine D binnen krijgen .
De zon krijgt dan te weinig kans om vitamine D in de huid op te slaan.

Door simone (niet gecontroleerd) op zo, 01/22/2017 - 10:43

Vraag wat is beter. Dagelijks hoeveelheid vitamine D en of een wekelijkse dosering?

Door Bianca (niet gecontroleerd) op vr, 01/13/2017 - 17:13

beste Sandy,
dit is niet teveel ! en gebruik dan D3 van een goed merk o.a druppels of capsules in olijf/kokosolie, de goed opneembare, zonder teveel hulpstoffen, suiker, zoetstoffen
iedereen heeft tekort door te weinig zon en van september- tot april doet de zon niets,
vit D is belangrijk met goede vetten,(is een in vet oplosbare vitamine, net als vit A, E en K2 )

veel info over Vit D tekort, waarde moet zijn minstens 80- 150
werkt samen met CAlcium en Magnesium.
artsen hanteren te lage waarden, waarvan je nog ziek/vermoeid blijft.

Door Sandy (niet gecontroleerd) op wo, 10/26/2016 - 20:00

Ik heb van mijn chiropractor te horen gekregen dat ik 50mg vitamine D moet slikken per dag en de kinderen 25 mg.
Is dit niet erg veel?