dinsdag, 22 oktober 2019

Wat helpt tegen een hoge bloeddruk?

Afvallen, bewegen en minder zout eten

Een te hoge bloeddruk kan voor gezondheidsproblemen zorgen. Wat kan helpen om je bloeddruk omlaag te krijgen?

1. Helpt afvallen tegen een te hoge bloeddruk?

Jazeker. Proefpersonen die in een jaar gemiddeld vier kilo afvielen, kregen hun bovendruk omlaag met 3 tot 10 punten, en hun onderdruk met 1 tot 6 punten.

"Afvallen is een belangrijk redmiddel in deze obesitastijd. Met name het vet op de buik geeft problemen. Dit vet produceert hormonen die de bloeddruk verhogen. Verdwijnt het buikvet, dan verlaagt dat ook de bloeddruk."

2. Is ontspannen goed?

Mogelijk. Ontspanningsoefeningen, meditatie, een diepe buikadem­haling: er is voorzichtig bewijs dat dit soort stresshanterings­technieken helpen de bloeddruk te verlagen. In ieder geval de onderdruk.

3. En minder zout eten?

"Dat werkt altijd om de bloeddruk te verlagen, zelfs wanneer deze alleen licht verhoogd is", zegt specialist Wilko Spiering. "Dit geldt óók als een hoge bloeddruk al behandeld wordt met medicijnen. Deze medicijnen werken namelijk minder goed als je veel zout gebruikt."

Wanneer je per dag 4 gram zout minder eet, gaat de bovendruk gemiddeld 5 punten omlaag en de onderdruk 3 punten. Wilko Spiering: "80 tot 90 procent van de Nederlanders eet te veel zout. Het advies is ­maximaal 6 gram zout per dag. De World Health Organization raadt zelfs maar 5 gram aan. Gemiddeld eten we dagelijks zo’n 9 tot 10 gram. Het meeste zit 'verborgen' in voeding: je proeft het niet, maar het is er wel."

4. Is bewegen goed voor je bloeddruk?

Ja. Van beweging worden de bloedvaten op den duur ­elastischer en dat helpt om de bloeddruk te laten zakken. Op korte termijn gaat de bloeddruk met sporten natuurlijk omhoog: het hart moet bij inspanning harder pompen. Maar op lange termijn raken de vaten in betere conditie. De bovendruk zakt gemiddeld met 5 tot 8 punten als je per dag een half uur meer wandelt dan je normaal doet. Of als je drie keer per week een uur gaat fietsen of gaat joggen.

5. Helpt stoppen met roken?

Of de bloeddruk hierdoor zakt, is niet onomstotelijk bewezen. Dat de schade aan hart, bloedvaten, longen en nieren ermee wordt beperkt, staat vast.

6. Helpt het ook om minder alcohol te drinken?

Het verband ­tussen alcohol en bloeddruk is niet helemaal duidelijk. Hoge bloeddruk lijkt vaker voor te komen bij mensen die drinken. Maar: sommige onderzoeken onder patiënten met een hoge bloeddruk doet vermoeden dat af en toe een glaasje het risico op hart- en vaatziekten bij hen juist verláágt. Wilko Spiering: "Eén of twee ­glazen wijn per dag kan prima en is soms zelfs gunstig. Drink je vier of vijf glazen per dag, dan verhoogt dat duidelijk je bloeddruk."

7. Wanneer zijn medicijnen nodig?

Als gezonder eten en meer bewegen de bloeddruk niet omlaag brengen. Verder ook bij een ernstig verhoogde bloeddruk: meer dan 180. En als je een hart- of vaatziekte hebt (gehad) en de bloeddruk 140 of hoger is.

Bron(nen):