zondag, 26 september 2021

Hoe je voeding vandaag invloed heeft op je mentale welzijn van morgen

Goed eten voor goede werkprestaties

Dat voeding belangrijk is voor je fysieke gezondheid, wisten we al een tijdje. Gezond eten is onder andere goed voor je gewicht, spijsvertering, je brein en je energieniveau. Maar wist je dat de voeding van vandaag ook invloed heeft op je mentale gezondheid en werkprestaties van morgen?

Pure chocolade, amandelen en peulvruchten: ze staan er allemaal om bekend dat ze goed zijn voor de mentale gezondheid. Een belangrijke factor is het gelukshormoon dopamine, maar ook het gevoel dat we koppelen aan de hoeveelheid en kwaliteit van voeding speelt een rol. Amerikaanse onderzoekers vroegen zich af of de voeding die je eet ook van invloed is op je mentale staat van de dag erna — en dan met name de mentale staat tijdens werkuren. Na een onderzoek onder bijna honderd deelnemers bleek dat er inderdaad sprake is van een verband.

De onderzoekers lieten 97 werkende deelnemers gedurende twee weken vragenlijsten invullen die hun voedingskeuzes en mentale welzijn peilden over deze periode. Met de resultaten hebben de onderzoekers een relatie tussen (gezonde) voedingskeuzes en psychologische variabelen statistisch vastgelegd. In het onderzoek werd ‘ongezond’ gedefinieerd als het gevoel dat je te grote porties hebt gegeten, te veel junk food hebt geconsumeerd of dat je te laat in de avond nog hebt gegeten. Gezonde voeding kreeg als definitie het tegenovergestelde van ongezonde voeding.

Fysieke en mentale klachten door ongezonde voeding

De deelnemers die aangaven dat zij naar hun gevoel ongezond hadden gegeten, meldden dat zij de dag erna vaker fysieke klachten als buikpijn, diarree en hoofdpijn ervoeren. Deze klachten verhoogden vervolgens de kans op het het uitstellen en annuleren van werkgerelateerde taken en het minder willen helpen van collega’s. De onderzoekers concludeerden daarmee dat ongezonde voeding niet alleen invloed heeft op je fysieke gezondheid, maar ook op je gemoedstoestand en werkprestaties van de volgende dag.

Emotionele stabiliteit zorgt voor minder last

Niet iedereen hoeft last te hebben van een verslechte mentale gezondheid door ongezonde voeding: de deelnemers aan het onderzoek die emotioneel stabiel zijn, gaven namelijk aan minder last te hebben van dit effect.

Al eerder is aangetoond dat door het regelmatig eten van gezonde voeding de productiviteit van werknemers toeneemt. Bij het nuttigen van groente en fruit ten minste vier keer per week stijgt volgens een Amerikaans onderzoek uit 2017 de productiviteit met gemiddeld 20 procent. Daarbij zouden de werknemers die regelmatig groente en fruit bij hun maaltijden eten zich minder vaak ziek melden.

Fit blijven op het werk

Ook regelmatig bewegen heeft invloed op de mentale gezondheid. Dat hoeft niet alleen buiten het werk om te gebeuren: zelfs tijdens kantooruren is het mogelijk om zo fit als mogelijk te blijven, door bijvoorbeeld de trap te nemen, regelmatig stretchoefeningen te doen of door in de pauze naar buiten te gaan.