dinsdag, 21 januari 2020

Zo wordt plantaardig eten een stuk makkelijker

Leven zonder dierlijke producten

Plantaardig eten is hip. Er worden continu nieuwe, veganistische restaurants geopend, regelmatig verschijnt er een kookboek met dit thema en sinds april is er zelfs een vegan tijdschrift in de schappen te vinden. Steeds meer mensen lijken overtuigd van deze diervrije leefstijl, maar ondervinden toch wat hindernissen. Want koken zonder vlees, vis, kaas en eieren, hoe doe je dat?

Bedenk waarom je het wil

Zonder motivatie zal het lastig worden om een gewoonte te veranderen. Daarom is het belangrijk om te weten waarom je het tartaartje wil vervangen door een linzenburger. Je eigen gezondheid kan een van de redenen zijn. De langst levende gezonde mensen, de bewoners van het Japanse eiland Okinawa, leven voornamelijk van zoete aardappel, sojabonen en groenten. Veel mensen zijn dan ook plantaardig gaan eten om energieker te worden, af te vallen, hun bloeddruk te verlagen en om de kans op welvaartsziektes te verkleinen. Voel je je al heel gezond? Misschien is het dierenleed in de vee-industrie of het milieu een belangrijke beweegreden voor jou. Op het internet kun je hier veel informatie over vinden, maar ook een boek als Hoe overleef je of een documentaire als What The Health of Cowspiracy kan verhelderend zijn.

Doe het niet van de een op de andere dag

Er zijn mensen die na een nachtje slapen volledig over kunnen stappen op plantaardig eten, maar voor de meesten is dit niet weggelegd. Gun jezelf de tijd om te ontdekken welke producten niet plantaardig zijn – het zal je namelijk verbazen hoe vaak er melk en eieren op etiketten gedrukt staan. Begin misschien eerst met een ander soort broodbeleg. Hummus, plakjes groenten, pindakaas en fruit zijn heerlijke alternatieven voor vlees, kaas en zuivelspreads. Tegenwoordig bestaan er ook plantaardige varianten van (room)kaas, boterhamworst, filet americain en paté. Probeer vegetarische recepten uit en kijk of je eventuele kaas en zuivel kunt vervangen of weglaten. Geef jezelf de ruimte om te experimenteren en blijf vooral variëren.

Loop geen tekorten op

Heb je het gevoel dat je niet alle voedingsstoffen binnenkrijgt? Blijf daar dan niet mee rondlopen. In principe bieden dierlijke producten geen extra voedingsstoffen die je niet uit planten kunt halen, maar het kan nooit kwaad om je bloed te laten testen. Bij een plantaardige leefstijl wordt altijd aangeraden om een vitamine B12 supplement te nemen. Deze vitamine komt namelijk voor in aarde en in dierlijke producten. Dus tenzij je de modder op je aardappelen laat zitten, heb je een grote kans dat je op den duur een vitamine B12-tekort zult oplopen. Tegenwoordig wordt B12 ook vaak toegevoegd aan melk- en yoghurtvervangers. Omega-3-vetzuren komen voor in vette vis, maar ook in donkergroene bladgroenten, walnoten, spirulina, lijnzaad, chiazaad en in sommige plantaardige margarines. De laatste vitamine die vaak genoemd wordt in dit rijtje, is vitamine D. Kom je weinig in aanraking met direct zonlicht, dan wordt er aangeraden om een vitamine D3 supplement te nemen. Vitamine D3 is meestal afkomstig uit schapenwolvet, maar er is ook een plantaardige variant die uit korstmos wordt gewonnen.

Denk in mogelijkheden

Het lijkt moeilijk allemaal, maar zodra je begint te denken in mogelijkheden, gaan er heel wat deuren voor je open. Zie het als een kans om meer groenten te eten, maar ook om peulvruchten, volkoren granen, noten en zaden te ontdekken. Misschien vind je het prettig om kant-en-klare vleesvervangers te gebruiken, maar weet wel dat deze niet altijd de gezondste keuze zijn. Leg jezelf geen verbod op dierlijke producten op. Lukt het een keer niet, dan is dat helemaal niet erg.

Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Wij hebben vijf heerlijke, plantaardige recepten voor je klaargezet.