dinsdag, 20 augustus 2019

12 verrassende hoofdpijntriggers

Hoofdpijn: zo kom je eraan

Hoofdpijn kan op de vreemdste momenten opduiken. En het is niet altijd duidelijk hoe je er aan komt. Wij zetten twaalf verrassende hoofdpijntriggers op een rij.

Hoofdpijntrigger 1: je baas

Meer specifiek: (werk)stress kan zorgen voor spanningshoofdpijn of zelfs een fikse migraine. De exacte oorzaak hiervan is nog onbekend, maar wetenschappers vermoeden dat het met overgevoelige zenuwbanen in de hersenen te maken heeft. Sowieso veroorzaakt stress een verhoogde spierspanning en dat is op zich al een hoofdpijntrigger.

Hoofdpijntrigger 2: het weer

Veranderingen in luchtdruk of juist veel zon en erg warm: het levert vaak hoofdpijn op. Het weer kun je helaas niet veranderen. Het kan wel helpen op zonnige dagen een zonnebril te dragen, voldoende te drinken en op het heetst van de dag de zon te vermijden. Neem eventueel in overleg met je arts preventief medicijnen in bij een op handen zijnde hittegolf.

Hoofdpijntrigger 3: sterke geuren

Sterke geuren zijn voor veel mensen een hoofdpijntrigger en het maakt daarbij niet uit of het stinkt of lekker ruikt. Niet iedereen is er even vatbaar voor; dat heeft waarschijnlijk met het zenuwstelsel te maken. De bekendste boosdoeners zijn verf, parfum en sommige bloemen, zoals lelies.

Hoofdpijntrigger 4: haaraccessoires

Een strakke paardenstaart trekt de hoofdhuid bij elkaar met de bekende 'haarpijn' als gevolg. Haarbanden, vlechten en te strakke hoeden of petjes hebben hetzelfde effect. In dit geval is je haar losgooien een goede oplossing.

Hoofdpijntrigger 5: lichaamsbeweging

Intensieve lichaamsbeweging - inclusief die in de slaapkamer - kan soms hoofdpijn veroorzaken. Inspanningshoofdpijn lijkt sterk op migraine en kan bij elke activiteit ontstaan. Het wordt het meest gezien bij hardlopers en vaker bij vrouwen dan bij mannen.

Hoofdpijntrigger 6: een slechte houding

Opgetrokken schouders, een bureaustoel met onvoldoende steun voor de onderrug, een computerscherm dat niet op de juiste hoogte is afgesteld of de telefoon tussen hoofd en schouder klemmen: een slechte (werk)houding veroorzaakt spanningshoofdpijn. Als je regelmatig hoofdpijn hebt is het dus verstandig je houding eens onder de loep te nemen. Denk ook aan je sta-houding, je bankhanghouding en je sporthouding. Krijg je er geen hoofdpijn van, dan loop je wel een iPad-nek op.

Hoofdpijntrigger 7: oude kaas

Wanneer je er gevoelig voor bent, kan het stofje tyramine in oude kaas hoofdpijn opwekken. Dit zogenoemde 'kaassyndroom' wordt gekenmerkt door plotse stijging van de bloeddruk en stekende hoofdpijn. Hoe langer de kaas rijpt, hoe hoger het tyramine-gehalte. Ook blauwschimmelkaas, Parmezaanse kaas en cheddar kunnen een aanval uitlokken.

Hoofdpijntrigger 8: rode wijn

Tyramine zit helaas niet alleen in kaas. Je vindt het ook in onder andere rode wijn, chocolade, zuurkool en sojabereidingen. Maar rode wijn bevat meer stofjes die een hoofdpijnaanval kunnen uitlokken, namelijk alcohol, foezelalcoholen, aminen en flavanoïde fenolen. Overigens wordt sulfiet vaak als schuldige gezien voor de hoofdpijn. Dit is onjuist. Hoewel wijn inderdaad kleine hoeveelheden sulfiet bevat veroorzaakt dit slechts zelden hoofdpijn en uitsluitend bij personen die er overgevoelig voor zijn.

Hoofdpijntrigger 9: vleeswaren

Voorverpakte vleeswaren bevatten niet alleen vaak tyramine, maar ook conserveringsmiddelen als nitraat, wat bij sommige mensen hoofdpijn opwekt. Hoofdpijn veroorzaakt door conserveringsmiddelen doet zich over het algemeen voor aan beide zijden van het hoofd; dit in tegenstelling tot klassieke migraine die zich meestal aan één kant van het hoofd concentreert.

Hoofdpijntrigger 10: maaltijden overslaan

Hongerhoofdpijn wordt niet altijd als zodanig herkend, omdat deze vorm van hoofdpijn zich vaak voordoet vóór je merkt dat je hongerig bent. Het probleem zit hem in de plotselinge dip in je bloedsuikergehalte. Probeer nooit hongerhoofdpijn te verhelpen met iets zoets. Dit geeft de bloedsuikerspiegel slechts een korte boost, waarna deze verder daalt.

Hoofdpijntrigger 11: roken

Roken is een bekende hoofdpijnveroorzaker. Ook tweedehandsrook bevat nicotine, dat ervoor zorgt dat de bloedvaten in het hoofd vernauwen. Stoppen met roken en meeroken zoveel mogelijk voorkomen lijkt met name bij clusterhoofdpijn goed te helpen.

Hoofdpijntrigger 12: cafeïne

Cafeïne is een vreemde eend in de bijt. Wanneer het met mate gebruikt wordt, kan het verlichting bieden bij hoofdpijn. Het zit zelfs in pijnstillers. Maar een teveel ervan kan hoofdpijn opwekken. En wanneer je een echte koffieverslaafde bent, zullen de klachten bij minderen in eerste instantie alleen maar verergeren.

Bron(nen):