Ik ben meer gaan bewegen, gezonder gaan eten, maar val niks af. Hoe kan dat?

Vrouw controleert haar gewicht op weegschaal
Getty Images

Aan het begin van het jaar is Iris gestart met meer bewegen, gezonder eten, maar ze valt niks af. Hoe kan dat? Pascalle Stijger van het Voedingscentrum geeft antwoord!

Iris

Pascalle Stijger, voedingsdeskundige:

Als je te zwaar bent en gewicht verliest, wordt je lichaam gezonder. Niet alleen daalt het risico op verschillende ziektes, je gaat je vaak ook lichamelijk fitter voelen.

Om af te vallen is het belangrijk dat je minder energie binnenkrijgt dan je lichaam verbruikt. Bij de ene persoon zal afvallen makkelijker en sneller gaan dan bij de ander. Meestal zie je ook dat gewichtsverlies in de eerste weken sneller gaat, doordat je dan veel vocht verliest. Als het niet lukt om (verder) af te vallen, kan dat met verschillende dingen te maken hebben.

1. Onbewuste eetgewoontes

Heb je scherp wat je allemaal eet? En dan ook echt alles? Denk ook aan dat kleine beetje wat je tijdens het koken alvast voorproeft of dat dropje in de auto. Door een aantal dagen een (online) eetdagboek bij te houden krijg je hier inzicht in. Dit kan bijvoorbeeld met Mijn Eetmeter van het Voedingscentrum.

2. Calorieën via dranken

Het is belangrijk om niet alleen te kijken naar wat je eet maar ook naar wat je drinkt. Zo lijkt een vruchtensap of smoothie misschien gezond, maar hier krijg je ongemerkt veel suiker en daarmee calorieën binnen. Je kunt het beste kiezen voor water, koffie of thee zonder suiker.

3. Meer spiermassa door sport

Als je meer bent gaan bewegen, kan het zijn dat je meer spiermassa hebt gekregen. Spieren zijn zwaarder dan vet en daardoor kan het lijken alsof je minder of niet afvalt. Laat je daardoor niet ontmoedigen. Ook al val je niet direct af, bewegen is sowieso goed voor je gezondheid.

4. Te streng dieet

Er zijn allerlei soorten diëten die gewichtsverlies beloven. Maar op lange termijn zijn veel diëten lastig vol te houden, omdat ze te streng, te eenzijdig of te onpraktisch zijn. Hierdoor is de kans groot dat je terugvalt in je oude eet- en beweegpatroon en daarom niet meer afvalt of weer aankomt tot je oude gewicht.

5. Medische oorzaak

In sommige gevallen kan er een medische reden zijn waarom afvallen niet lukt of erg moeizaam gaat. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer je bepaalde medicatie slikt of je hormoonhuishouding verstoord is. Denk je dat er zoiets bij jou speelt? Bespreek dit dan met je huisarts.

En wat nu?

Als het afvallen niet wilt lukken, kan dat best demotiverend zijn. Gooi de handdoek niet in de ring en probeer positief te blijven. Houd voor ogen waarom je het doet. Bijvoorbeeld om je favoriete kledingstuk weer te passen, je fit genoeg te voelen om met je (klein)kinderen te spelen of om te minderen met medicijnen.

Bij afvallen draait het om nieuwe gewoontes ontwikkelen én deze volhouden. Ga aan de slag met kleine, maar uitdagende stappen. Daarmee is de kans groter dat je dit op de lange termijn volhoudt en blijvend een gezond eetpatroon aanleert. Steun uit je omgeving kan daarbij helpen.

Natuurlijk kun je ook altijd hulp zoeken bij het afvallen. Schaam je hier niet voor, juist door hulp te zoeken zet je een dappere stap richting een gezonder gewicht en gezonder lichaam. Een diëtist of gewichtsconsulent kan je helpen met een persoonlijk voedingsadvies dat goed bij jou past.

Cover van het boek gezond afvallen van het Voedingscentrum
Voedingscentrum

Wil jij ook afvallen?

Het afvalboek Gezond afvallen van het Voedingscentrum kan je daar bij helpen. Het boek bevat recepten, dagmenu's en tips om blijvend gewicht te verliezen. Het is nu tijdelijk te bestellen in de webshop van het Voedingscentrum zonder verzendkosten (normaal € 3,95) met de actiecode Afvallen24. De code is geldig t/m eind februari.

Over het boek

Stap voor stap gezond afvallen én op gewicht blijven. Dat is waar het in dit afvalboek allemaal om draait. We helpen je op weg met concrete tips, achtergrondinformatie en handige (vernieuwde) dagmenu’s. Ook staat het boek vol lekkere recepten voor elk moment van de dag: van ontbijt tot avondeten, van tussendoortje tot toetje. Deze herziening is gebaseerd op de nieuwe richtlijn overgewicht en obesitas.

Pascalle Stijger werkt als woordvoerder en redacteur bij het Voedingscentrum in Den Haag. Ze geeft antwoord op vragen over gezond, duurzaam en veilig eten.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.