vrijdag, 6 december 2019

Helpt aan een rekstok hangen tegen een rughernia?

Omdat een hernia veroorzaakt wordt door een uitstulping, adviseerde iemand om dagelijks even aan een rekstok te gaan hangen. Dat lijkt een goed advies, want dan zou er meer ruimte komen tussen de wervels en kan de uitstulping zich terugtrekken. Klopt die beredenering?
Johan

Mark Chen, fysiotherapeut

Bedankt voor je vraag. Het is een vraag die ik regelmatig terug hoor in de kliniek.

Wat is een hernia?

Om goed antwoord te kunnen geven moeten we eerst even kijken naar het probleem: de hernia. Als er daadwerkelijk een hernia aanwezig is, dan is er schade aan de tussenwervel. Er is een scheur opgetreden en hierdoor kan de inhoud van de tussenwervelschijf naar buiten 'lekken' en mogelijk tegen een zenuw drukken. Mocht dit het geval zijn, dan komt daar vaak stevige pijn bij komen die voornamelijk uitstraalt naar de benen bij een rughernia, of naar de armen bij een nek hernia.

Tractie

De methode die je beschrijft is bekend als 'tractie' en je beredenering klopt vanaf een mechanisch perspectief. Wetenschappelijk onderzoek heeft tegenstrijdige resultaten opgeleverd, maar er zijn onderzoeken die een significant, positief verschil laten zien in herniapatiënten die met tractie behandeld werden ten opzichte van patienten die zonder tractie behandeld werden.

Goed uithangen is lastig

Zelf gebruik ik bijna altijd diverse vormen van tractie bij hernia's in de lage rug, want naar mijn mening is het positieve effect in bijna alle gevallen goed merkbaar. Cliënten ervaren meer ontspanning in de rug en een afname van pijn in het uitstralingsgebied. Het is daarbij wel erg belangrijk dat de cliënt goed leert te ontspannen. Het is namelijk zo dat - wanneer er veel spierspanning aanwezig is rondom de romp - er maar weinig trekkracht aankomt op de wervelkolom zelf. En die trekkracht op de wervelkolom is nou juist net een voorwaarde om resultaat te kunnen behalen. Daardoor is het 'uithangen' vaak een te moeilijke opdracht voor veel mensen. Dat vereist namelijk een grote hoeveelheid kracht in de armen, terwijl de rest van het lichaam ontspannen moet blijven. Dat is erg lastig!

Probeer daarom met korte periodes (5-10 seconden) te beginnen en bouw dat langzaam op naar 30-60 seconden. Zorg elke keer dat je goed probeert om alle spieren rondom de romp en benen volledig te ontspannen. Het zou moeten voelen alsof je benen van lood zijn. Tip: probeer het eens met de ogen dicht, en adem rustig en diep door de buik. Dit kan goed helpen om gericht te ontspannen.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Mark Chen is fysiotherapeut, personal trainer en het brein achter Physio101, een online platform waar je inzicht krijgt in waar en waarom klachten of blessures kunnen ontstaan, waarom ze maar niet lijken te verdwijnen en wat je er zélf aan kunt doen om er vanaf te komen.