vrijdag, 13 december 2019

Hoe houd ik mijn artroseknie soepel?

Ik heb artrose in mijn knie maar ben een fanatieke sporter. Hardlopen heb ik op moeten geven, maar verder doe ik alles van krachttraining tot spinnig, tot dagelijks fietsen om de knie te 'smeren'. Lunges zijn te belastend net als bepaalde yogaoefeningen. Ze hebben mij geadviseerd om mij te laten opereren. Maar dan ben ik nog niet aan toe. Hoewel de pijn wel regelmatiger terugkomt. Ik ben 53 en keurig op gewicht. Heb jij nog meer tips om knie soepel te houden?
Carolien

Mark Chen, fysiotherapeut

Bij de klachten als gevolg van artrose zijn een aantal factoren van belang. Uiteraard is de manier van belasten erg belangrijk en ook de rust die het gewricht krijgt om te herstellen. Hardlopen is een activiteit die enorm veel impact genereert op de knieën. Het is dan ook niet vreemd dat je daar veel last van krijgt.

Krachttraining is inderdaad een goede manier om het gewricht te ontlasten. Je beschrijft dat lunges te belastend zijn, geldt hetzelfde voor squats? Zo ja, weet je zeker dat de biomechaniek efficiënt in elkaar zit? Een groot deel van de belasting op de knieën kun je namelijk verminderen door dit soort oefeningen meer heup-dominant te maken. Als je de bilspieren inzit worden de knieën ontlast. Een goede trainer kan je hierin adviseren en eventueel bijsturen.

Een andere optie zijn de de zogenaamde 'open keten'-oefeningen. Dankzij apparaten kun met deze oefeningen de spieren trainen zonder dat je het hele lichaamsgewicht draagt. Een nadeel is dat deze manier van bewegen vaak niet overeenkomt met hoe je de knieën in het dagelijks leven inzet (opstaan uit een stoel, traplopen).

Voeding is ook van belang. Er zijn steeds meer onderzoeken die uitwijzen dat een gebalanceerd dieet een groot effect heeft op de klachten die artrose met zich mee brengt. Zorg voor een gebalanceerd dieet en probeer dat aan te vullen met een multivitamine en eventueel glucosamine. Op het gebied van glucosaming zijn wetenschappelijke onderzoeken tegenstrijdig, maar ik heb gezien dat een glucosaminesupplement van goede kwaliteit zeker van toegevoegde waarde kan zijn.

Een laatste optie is een injectie met Fermathron (hyaluronzuur). Dit is een soort gel die ingespoten kan worden en fungeert als een stootkussen. Het kan zowel de pijn verminderen als de beweeglijkheid vergroten en blijft tot wel zes maanden werkzaam.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Mark Chen is fysiotherapeut en NASM geschoolde personal trainer. Sinds augustus 2014 is hij werkzaam in Phnom Penh, Cambodja. Zijn expertise ligt in het analyseren en optimaliseren van bewegingspatronen. Dry needling en medical taping zijn een belangrijk onderdeel van zijn visie en training voert de boventoon.