Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zaterdag, 24 juni 2017

6 brandende vragen over je gezondheid beantwoord

Hoe (on)gezond zijn zilvervisjes, groente uit blik, zeezout en pinda's?

Zijn pinda's eigenlijk ongezond? En hoe gevaarlijk zijn die enge zilvervisjes in huis? Is het gezonder om windjes gewoon maar te laten? Soms zit je met van die brandende vragen over wat gezond is en wat niet. Daarom hebben we er zes voor je beantwoord.

1. Is verse groente gezonder dan groente uit pot of blik?

Nee, er is praktisch geen verschil tussen onbewerkte groente en fruit in vergelijking tot groente en fruit uit blik. Groente en fruit uit blik of pot bevatten ongeveer evenveel voedingsstoffen als onbewerkte groente en vers fruit. Er zit onder andere vitamine C, vitamine A, foliumzuur, kalium, ijzer en calcium in groente en fruit. De hoeveelheden voedingsstoffen zijn bij elke soort anders, maar zelfs binnen dezelfde soort kunnen verschillen bestaan. Aan groente uit pot of blik kan wel zout en/of suiker zijn toegevoegd.

2. Zijn zilvervisjes schadelijk voor je gezondheid?

Je bent ze vast weleens tegengekomen: zilvervisjes of papiervisjes. Je kunt er flink de kriebels van krijgen en als je een hele plaag in huis hebt, lopen je boeken, behang en archieven flinke schade op. Maar zijn deze beestjes ook schadelijk voor je gezondheid? Daar kunnen we kort over zijn: nee. Je wordt niet ziek van papiervisjes of zilvervisjes. Dertien tips om ze toch uit je huis te jagen.

3. Is het ongezond om winden in te houden?

Jazeker! Het inhouden van scheten kan namelijk leiden tot uitstulpingen van de darmen. De giftige darmgassen kunnen door opname in de bloedbaan klachten als vermoeidheid en hoofdpijn veroorzaken. Zo voorkom je overtollige gasvorming.

4. Zijn pinda's ongezond?

Ze zijn knap calorierijk en hebben daarom geen gezond imago. Toch passen pinda's prima in de Schijf van Vijf.

Noten en pinda’s zitten vol onverzadigde vetten, ijzer, B-vitamines en vitamine E. Ze helpen je bloedvaten gezond houden. Ze verlagen het LDL-cholesterol en verlagen het risico op hart- en vaatziekten. Het Voedingscentrum raadt daarom aan om elke dag een handje noten of pinda’s te eten.

5. Hoe belangrijk is daglicht voor je gezondheid?

Daglicht is essentieel voor je gezondheid. Het zorgt ervoor dat je biologische klok goed werkt. Je biologische klok zorgt ervoor dat allerlei processen in het lichaam - de temperartuur, bloeddruk, stofwisseling - goed op het moment van de dag zijn afgestemd. Zo zijn je bloeddruk en lichaamstemperatuur 's nachts laag en worden ze voor je opstaat weer op peil gebracht. Op andere momenten van de dag zorgt je klok er bijvoorbeeld voor dat je alert bent en voedsel kunt verteren.

Daarnaast heb je daglicht nodig om vitamine D aan te maken en een depressie te voorkomen.

6. Is zeezout gezonder dan keukenzout?

Veel mensen denken dat zeezout gezonder is dan keukenzout, maar dat is niet waar. Beide zoutsoorten bevatten ongeveer evenveel natrium. Te veel natrium binnenkrijgen is ongezond. Het belast de nieren en het hart en het vergroot het risico op een te hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, nierziekten, maagkanker en botontkalking.

Zeezout bevat een klein beetje mineralen zoals bijvoorbeeld magnesium en calcium. Dit is echter zo weinig dat het niet bijdraagt aan het halen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden.

Heb jij een goede vraag? Stuur ons een mail.