Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 24 september 2017

De lange en slanke bospeen

Een heerlijke lente- en zomergroente

Wortelgroenten staan bekend om hun gezondheidsvoordeel voor de ogen. De bospeen is zo’n wortelgroente. Het zijn lange, slanke worteltjes met een typische zoete smaak.

Deze groente komt uit Nederland of uit Duitsland, Frankrijk of Spanje. De bospeen is een veel gebruikte groente bij afslankdiëten, maar deze gezonde rakker verdient veel meer dan alleen onderdeel zijn van een dieet.

Winterpeen

Naast de bospeen ken je vast ook wel de winterpeen, die rond Sinterklaas massaal in schoenen gestopt wordt voor zijn paard... Wat is precies het verschil? In tegenstelling tot de dunne bospeen is de winterpeen een grote, vlezige wortel. Hij heeft een fel oranje kleur. Winterpeen eten we vooral in de herfst en winter, bospeen juist in de zomer. Winterpeen is een paar weken houdbaar als je hem op een koele plaats (12-15 graden Celsius) bewaart. In de koelkast is hij korter houdbaar, ongeveer een week.

Vezels en vitamine

Bospeen bevat veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. In 100 gram rauwe bospeen zitten 32 kilocalorieën. Wortelen zijn rijk aan bètacaroteen. Je lichaam zet bètacaroteen om in vitamine A. De vitamine brengt naast verbetering van je gezichtsvermogen ook een ander voordeel met zich mee. Vitamine A is namelijk ook goed voor je weerstand.

Bereiding

Je kunt bospeen rauw eten. Was ze voordat je ze gaat schrappen of schillen en haal de onder- en bovenkant eraf. Het is daarna mogelijk ze vijf à tien minuten te koken. Naast koken zijn er een hoop andere manieren om bospeen te bereiden. Denk aan:

  • de oven
  • hutspot
  • soep
  • stomen
  • bakken
  • stoven
  • wokken
  • grillen

Kopen en bewaren

Bospeen is het hele jaar verkrijgbaar. Je koopt ze in een bosje, met het groen er nog aan. Uit Nederland ligt hij april tot en met juni in de winkel. Om te kijken of je een verse bospeen hebt, kun je proberen of hij meebuigt. Buigt hij mee? Koop hem dan niet.

Je kunt bospeen twee dagen op een koele plaats bewaren en vijf dagen in de koelkast. Wanneer je het loof verwijdert, is hij een stuk langer houdbaar. Dit is dan ongeveer twee weken. Het beste is om hem te bewaren in een geperforeerde zak, dit voorkomt uitdroging.

Invriezen is ook mogelijk. Je snijdt de bospeen in plakken of reepjes en blancheert deze. Kook ze ongeveer twee minuten. Laat de wortels afkoelen en stop ze daarna in de vriezer. Ze zijn twaalf maanden in de vriezer te bewaren.

Recepten met worteltjes

Bron(nen):